Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
Sociale academies bestuurlijk integreren in de sociale facuIteiten
Voorstel van studiecommissie:
# De faculteiten der sociale wetenschappen en de nabijgelegen sociale academies en voorgezette opleidingen voor maatschappelijk werk moeten bestuurlijk worden geïntegreerd tot een beperkt aantal onderwijsgemeenschappen. # Een onderwijskundige coördinatie van de subfaculteiten der pedagogische en andragogische wetenschappen en van het hoger sociaal-pedagogisch onderwijs aan de sociale academies en aan de voortgezette opleidingen is zeer gewenst. Deze beide onderwijsstromen vormen samen het agogisch tertiair onderwijs. # Bij elk van beide stromen van agogisch tertiair onderwijs zal een positieve selectieve propedeuse moeten worden ingesteld ten behoeve van een wederzijdse doorstroming van studenten in de beginfase van de studie. # Bij de toelating tot de post-doctorale onderwijsprogramma's moet de ontvangende onderwijsinstelling een ingangsselectie hanteren. Niet alleen de bezitters van een doctoraal-getuigschrift, maar ook van een einddiploma sociale academie of voortgezette opleiding moeten bij gebleken geschiktheid toegelaten kunnen worden tot de opleiding voor de research-aantekening of aangesteld kunnen worden als assistent-onderzoeker. # Het wetenschappelijk onderwijs en de overeenkomstige sectoren van het hoger beroepsonderwijs — waaronder de sociale academies en de voortgezette opleidingen — moeten in één wet op het tertiair onderwijs worden geregeld.
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van maandag 24 januari 1972
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 24 januari 1972
Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's