Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tentoonstelling „Teken 1972

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Tentoonstelling „Teken 1972"

3 minuten leestijd

„De opening van deze tentoonstelling biedt mij een welkome aanleiding om enige aspecten naar voren te brengen, waarop soms te weinig aandacht valt buiten de vakkringen. Veel buitenstaanders zullen weinig idee hebben, welke inhoud de akten m. o. tekenen A en B en de akten NXI en Ns hebben. Het hier opgehangen werk zal hen dan uit de droom helpen". Met deze woorden opende de secretaris-generaal van het ministerie van onderwijs en wetenschappen, mr. M. D. van Wolferen, de tentoonstelling, die in de hal van het ministerie van onderwijs en wetenschappen aan de Nieuwe Uitleg 1 in Den Haag is ingericht.
De expositie bestaat uit een selectie van werkstukken van examenkandidaten van de lerarenopleidingen tekenen m. o. en textiele werkvormen (akten Ns en NXI).
„De docenten in de vakken tekenen en textiele werkvormen moeten over een brede scala van mogelijkheden kunnen beschikken, om hun toekomstige leerlingen op het gebied van de beeldende vorming te kunnen begeleiden. Een brede creativiteit in het beeldende vlak is voor hen belangrijker, dan een eenzijdige specialisatie", aldus de heer Van Wolferen, die verder opmerkte dat de andere helft van de lerarenopleiding niet uit te beelden is. Deze helft bestaat uit kunst- en cultuurgeschiedenis, zowel algemeen als gespecialiseerd (bijv. kostuumgeschiedenis) en de pedagogische-didactische voorbereiding. In het kader van de nieuwe lerarenopleiding zullen ook de lerarenopleidingen voor de kunstzinnige akten meer de pedagogische-didactische voorbereiding ter hand moeten nemen. Bovendien zullen de studenten meer keuzemogelijkheden moeten worden geboden in de combinaties van de verschillende vakken. Aan de andere kant moet het vakniveau van de huidige akten gehandhaafd worden.
Spreker achtte het bijzonder verheugend, dat men in 1971 met 40 scholen is begonnen met het experiment-eindexamen in de vakken tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen en muziek. In 1972 is dit aantal deelnemende scholen gestegen tot 80. Hoewel dit experiment zich nu beperkt tot de MAVO en de HAVO, ziet de secretaris-generaal geen enkele reden om dit in de toekomst te beperken tot deze schooltypen. Het experiment betekent niet, dat het aantal uren, dat in het voortgezet onderwijs voor deze vakken volgens de minimumlessentabellen ter beschikking staat, niet aan een serieus onderzoek toe zou zijn. Bij de keuze van het vakkenpakket voor de examens zal steeds meer rekening moeten worden gehouden met een evenwichte opbouw hiervan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juli 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Tentoonstelling „Teken 1972

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juli 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken