Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe verbinding met Oost-Nederland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe verbinding met Oost-Nederland

Brug gereed bij Heeteren

6 minuten leestijd

Weer een nieuwe verbinding niet het noorden en oosten van ons land is gereed gekomen. De waarnemend minister van \'erkeer en Waterstaat zal op 30 augustus de nieuwe brug o\er de Neder Rijn bij Heteren officieel openen. Deze brug wordt een belangrijke oeververbinding in rijksweg 75; een autosnelweg die in de toekomst een verbinding vormt tussen rijksweg 12 in de omgeving van Arnhem en Eindhoven-Maastritht.

Een deel van deze verbinding, van rijksweg 12 tot aan rijksweg,15, wordt gelijk met de brug voor het verkeer vrijgegeven. Eveneens zal het aansluitende deel van rijlcsweg 15 (Rotterdara-Tiel en verder naar het Oosten) op deze dag worden opengesteld. Daarmee is voor het verkeer vanuit Rotterdam-Europoort een nieuwe verbinding gereed gekomen. Dit verkeer kan nu over rijksweg 15 tot aan Valburg doorrijden, daar linksaf slaan om via het nieuwe weggedeelte van rijksweg 75 en de brug bij Heteren rijksweg 12 bij het Planken Wambuis te bereiken. Voooral voor het vrachtverkeer is deze nieuwe verbinding van belang. Het Ruhrgebied is nu -Vanuit Rotterdam sneller bereikbaar.

Van de drie grote bruggen die in rijksweg 75 worden gebouwd is de brug bij Heteren het eerste gereed. Er volgt nog een brug bij Ewijk over de Waal en een brug bij Ravenstein over de IVIaas. De brug bij Heteren ligt op de plaats waar in 1944 de geallieerde luchtlandingstroepen terugtrokken over de Rijn. In oktober 1968 werd deze oevei-verbinging aanbesteed. De bouwkosten bedragen Ih totaal ca. 27 miljoen gulden.

De 975 meter lange brug heeft eentotale breedte van 34.70 meter, verdeeld in twee rijbanen met ieder twee rijstroken, een vluchtstrook en een fietspad. Verhoogde tussenbermen scheiden zowel de rijbanen onderling, als de fietspaden van de rijbanen af.

ONDERBOUW

De pijlers en de landhoofden van de onderbouw werden binnen een stalen damwand gemaakt van gewapend beton, gefundeerd op staal. De bovenbouw van de brug bestaat uit voorgespannen beton. De hoofdoverspanning werd vervaardigd met de zogenaamde steigerloze uitbouwmethode, waardoor tijdens het werk de scheepvaart op de rivier geen hinder ondervond.

Zoals gezegd, ligt de brug bij Heteren in rijksweg 75. Een deel van deze autosnelweg is gelijk met de brug gereed gekomen en wel het circa 15 km lange wegdek tussen rijksweg 12 bij Arnhem en de aansluiting in het zuiden op rijksweg 15 bij Valburg, In het noorden sluit rijksweg 75 met een zogenaamde trompetaansluiting aan op rijksweg 12. Dit knooppunt heeft de naam Grijsoord gekregen, naar de eigenaam van een boerderij die thans nog naast deze aansluiting staat, maar in de toekomst zal worden gesloopt. Aan het knooppunt Grijsoord begon Rijkswaterstaat in oktober 1970 te werken.

KUNSTWERKEN

Gerekend vanaf Grijsoord komen tot aan de brug de volgende belangrijke kunstwerken voor: • een viadukt over de rijksweg Ede-Arnhem • een viadukt in de spoorlijn Arnhem-Utrecht, die het treinverkeer over de autosnelweg voert. Öm dit spoorwegverkeer ononderbroken te laten doorgaan, heeft het spoorwegbouwbedrijf dit viadukt eerst compleet naast de spoorbaan gebouwd. Daarna werd het kunstwerk in de baan geschoven. Deze operatie was in twee nachten achter de rug. Aan de noordzijde van de spoorbaan voert de autosnelwefr over een lokale, toeristische weg. Aan de zuidzijde van de spoorlijn werd een fietspad onder de rijksweg doorgevoerd. • een viadukt bij Wolfheze. Hier gaat de autosnelweg onder de Wolfhezerweg door. Na dit viadukt loopt de nieuwe rijksweg door een mooi, landschappelijk gebied net heide en bouwland. Op advies van Staatsbosbeheer heeft Rijkswaterdienst hier de heide eerst gemaaid en vervolgens opnieuw gespreid, om een groter oppervlak met hei te bedekken. Naast de autosnelweg is hier een fietspad aangelegd over een lengte van ongeveer twee kilometer. Venslotte loopt de autosnelweg over een bijna driehonderd meter lang viadukt over het dal van de Heelsumse beek. Dit viadukt is zo hoog mogelijk aangelegd en met zorg ingepast in het landschap om de oorspronkelijke vorm van het dal niet aan te tasten. Het dal van de Heelsumsebeek zet zich voort in de richting Wolfheze, waar zich de zogenaamde Wodans eiken bevinden. Gelijk met de bouw van dit viadukt heeft Rijkswaterstaat Ae scherpe S-bocht verwijderd uit de rijksweg Wageningen-Arnhem.

LENGTE

Na het viadukt over het beekdal passeert de automobilist de aansluiting op Heelsum en tenslotte de brug over de Neder Rijn. Het weggedeelte van Grijsoord tot aan de brug is ongeveer 8,5 km lang en heeft met inbegrip van de kunstwerken circa 40 miljoen gulden gekost. Aan de zuidzijde van de brug loopt rijksweg 75 nog ongeveer 7 km door tot Valburg, waar dit wegvak aansluit op rijksweg 15. Ten zuiden van de brug geeft rijksweg 75 nog aansluiting op het plaatse Heteren.

Rijksweg 15 — de directe toekomstige verbinding van Rotterdam-Europoort met Twente en in de verdere toekomst met Duitsland — werd van Kesteren tot Valburg doorgetrokken om de aansluiting met rijksweg 75 mogelijk te maken. Sinds 1965 was de autosnelweg van Tiel tot Kesteren over een afstand van circa 10 km reeds enkelbaans geopend voor het verkeer. Gelijk met het doortrekken van de weg werd dit gedeelte dubbelbaans gemaakt. De afstand Tiel-Kesteren-Valburg-Rijn is ongeveer 30 km lang. De delen van rijksweg 15 en rijksweg 75 die over deze afstand gereed kwamen, hebben ongeveer 45 miljoen gulden gekost. Gerekend vanaf Kesteren bezit het nieuwe deel v3n rijksweg 15 de volgende aansluitingen: • aansluiting bij Kesteren op de provinciale noord-zuid verbinding Ochten-Rhenen-Veenendaal • aansluiting Dodewaard • aansluiting Andelst en Zetten.

Bij Valburg waar de beide autosnelwegen 15 en 75 elkaar kruisen, zal in de toekomst een groot klaverblad worden gebouwd. Om het verkeer in staat te stellen van rijksweg 15 op rijksweg 75 te komen, is één verbindingsweg van dit klaverblad aangelegd. Bij deze vrij krappe bocht is verlichting aangebracht. Tussen Tiel en Heteren waar de autosnelweg driemaal De Linge kruist, zijn drie bruggen over dit water gebouwd. De weg kruist voorts tweemaal de spoorlijn Tiel-Elst.

Voor de aanleg van deze verbinding werd ongeveer vier miljoen kubieke meter zand gewonnen uit een put bij Valburg. Dit schept voor deze gemeente de gelegenheid hier een recreatieterrein van circa 80 hectare in te richten.

Het Rijkswegenbouwlaboratorlum heeft de uitbreiding van rijksweg 15 benut om een aantal proefvakken met verschillende verhardingsconstructies aan te leggen. In de maanden april tot augustus 1971 werden deze vakken aangebracht op de zuidelijke rijbaan van de rijksweg bij Kesteren.

PLANNEN

Rijksweg 15 kwam reeds voor op het eerste Rijkswegenpla.n, dat in 1927 werd opgesteld. In 1934 begon Rijkswaterstaat met de aanleg: nog voor de oorlog kwam een deel van deze nieuwe verbinding tussen Ridderkerk (aftakking rijksweg 16 Rotterdam-Breda) en Meteren gereed. IVIet uitzondering van een ongeveer 5 km lang wegvak ten noorden van Gorinchem, dat pas na de oorlog werd voltooid. Tot nu toe is de weg niet volledig gereed gekomen. Van Valburg tot aan de spoorlijn Arnhem-Nijmegen ligt de aardebaan voor het doortrekken van rijksweg 15 gereed. Wat het verdere vervolg b«treft: oud-mini.'5ter W. Drees van Verkeer en Waterstaat heeft op vragen uit de Kamer geantwoord, dat het deel van rijksweg 15 tussen Ressen en Babberich later in uitvoering wordt genomen, dan oorspronkelijk het plan was, Het deel Babberich-Doetinchem van weg 15 is thans in uitvoering. Het aansluitende deel tot Varsseveld nog niet. In Varsseveld kan de rijksweg tijdelijk worden beëindigd op de huidige provinciale weg Varsseveld-Lichtenvoorde-Groen,lo-Eibergen-Haaksbergen.

Brug bij Heteren in aanbouw (Eurofoto Teuge).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1972

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Nieuwe verbinding met Oost-Nederland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1972

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken