Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herman van Vliet speelt werken uit de Romantiek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Herman van Vliet speelt werken uit de Romantiek

OP ORGEL LUTHERSE KERK DEN HAAG

3 minuten leestijd

.

DEN HAAG — De organist Herman van Vliet geeft a.s. zaterdagavond 7 oktober, 20.00 uur, een orgelbespeling op het monumentale Bätz-orgel van de Evangelisch Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal 9 te Den Haag
Het programma omvat de volgende werken: Orgelkoraal Psalm 91 en Preludium en fuga Psalm 72 vers 11 van Jan Zwart; Trio in c-moll, de delen zijn: Adagio-Allegro van J. S. Bach; Praludium in B-dur, op 129 van Max Reger; Lento Assai (uit Sonate 7) van Guilmant; Fantasie in Es-majeur van C. Saint Saëns; Andante Cantabile uit Symphonie 4) van C. M. Widor, Prealudium en Fuge in B op. no 1 en drie koraalvoorspelen van M. Dupré; Fuga over de naam Alain van Maurice Duruflé en tot slot Koraalfinale „Alle roem is uitgesloten van Feike Asma.

ORGEL
Het door de organist Herman van Vliet te bespelen monumentale orgel is een zeer kostbaar bezit van de Evangelisch Lutherse gemeente te Den Haag en mag zonder overdrijving een van de mooiste orgels genoemd worden dat Nederland rijk is.
Een gedeelte van het orgel dateert reeds uit de zeventiende eeuw, doch na de bouw van de nieuwe kerk werd in de jaren 1762-1764 een aanzienlijk uitgebreid én vernieuwd instrument gebouwd door de beroemde Utrechtse orgelmaker Johan Heinrich Hartman Batz. In de jaren 1921 en 1948 werden belangrijke restauraties aan het orgel uitgevoerd door de Amsterdamse orgelmaker A. Bik en wel op zodanige wijze, dat het oude klankkarakter in geen opzicht werd aangetast. Tot de restauratie in 1921 behoorde o.m. een uitbreiding van het orgel met een zgn. zwelwerk, bestaande uit 9 registers, waardoor vooral de Franse romantische werken specifiek tot hun recht komen.
Het pijpwerk van deze registers is gebouwd in een afzonderlijke ruimte, enige meters verwijderd van het eigenlijke orgel en gescheiden door een dikke muur, waarin zich jalouzieën bevinden, welke door de organist vanaf de klavieren door middel van een trede geopend en gesloten kunnen worden. Het orgel telt 50 sprekende stemmen, in totaal 66 registers en ongeveer 3000 pijpen.

ORGELIST
Herman van Vliet werd in 1941 geboren. Hij studeerde aanvankelijk bij de Voorburgse organist Wim van der Panne en daarna aan het Utrechts Conservatorium bij Cor Kee en Stoffel van Viegen. Na het behalen van het einddiploma solospel zette hij zijn studie nog enige tijd voort bij Feike Asma. Sindsdien geeft hij regelmatig orgelconcerten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 oktober 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Herman van Vliet speelt werken uit de Romantiek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 oktober 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken