Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ook Bunyan was Baptist

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ook Bunyan was Baptist

2 minuten leestijd

Onder doperse invloeden is het Baptisme in de zeventiende eeuw ontstaan, zo vangt ergens een historisch overzicht aan, dat wij verder willen laten rusten. Niettemin zou een portrettengalerij van vooraanstaande Baptisten kunnen prijken met afbeeldingen van John Bunyan, (schrijver van „Een Christenreize naar de eeuwigheid"), van John Milton (dichter van „Het verloren Paradijs" en „Het herwonnen paradijs") en van Spurgeon („de prins der predikers"). Het zijn bekende namen voor hen, die zijn opgegroeid in de calvinistische traditie.

Van oorsprong komt het Baptisme uit Amsterdam, waar enkele Engelsen kennis maakten met de Waterlandse Doopsgezinden en daardoor mede geïnspireerd in Engeland de Eerste Baptistenkerk stichtten, in 1612. Na aanvankelijk een meer calvinistische koers te hebben gevolgd, kregen het piëtisme en het methodisme in de negentiende eeuw grote invloed op de toen aanzienlijk verbreide Baptistenkerken op het Europese continent, die geestelijk vooral werden beïnvloed door het Amerikaanse en Engelse Baptisme.
Een Bijbelcolporteur uit Hamburg, J. G. Oncken (overleden in 1884), voelde zich sterk aangesproken door het gemeente-ideaal van de Baptisten en door de doop na belijdenis. Hij stichtte vele gemeenten in Duitsland, die zich naderhand tot een Bond aaneensloten. Deze „opwekkingsbeweging" breidde zich o.a. ook tot Nederland uit waar een afgezet Hervormde predikant, dr. J. E. Feisser, de leidende figuur werd.
De Baptistengemeenten, die na 1845 in Nederland ontstonden, aanvaarden als grondslag de openbaring Gods in de Bijbel en de apostolische geloofsbelijdenis. Men stelde geen belijdenis op, wel een beginselverklaring. De eredienst wordt vooral door vrijheid van vormen gekenmerkt, die gesterkt door een charismatische prediking vele jongeren heeft aangetrokken. De gemeenteinrichting is presbyteriaal, maar de Nederlandse tak beklemtoont zeer de plaatselijke zelfstandigheid der gemeenten. Verschillende Baptisten gemeenten zijn niet bij de Unie aangesloten, de zgn. niet-geünieerde Baptistengemeenten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 oktober 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Ook Bunyan was Baptist

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 oktober 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken