Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VER VOERSBONDEN EISEN WIJZIGING VAN WETGEVING

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VER VOERSBONDEN EISEN WIJZIGING VAN WETGEVING

3 minuten leestijd

UTRECHT — De drie vervoersbonden (van NVV, NKV en CNV) hebben vandaag via een manifest hun wensen voor een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg (ruim 40.000 werknemers bij 12.000 bedrijven) gekoppeld aan hun verlangens ten aanzien van de vervoerswetgeving.

„We willen niet meer op de traditionele manier cao-onderhandelingen voeren", verduidelijkt Jaap van der Doef van de katholieke bond van vervoerspersoneel namens de drie bonden. „Door die traditionele manier van onderhandelen hebben we juist steeds zoveel achterstanden opgelopen. Nu stellen we beide zaken tegelijk in een onderlinge samenhang aan de orde: de cao met vooral lonen en arbeidsvoorwaarden als centrale punten, en de vervoerswetgeving met de coördinatie en controle".
De vakbonden vragen een initiatief van de Tweede Kamer. Behalve de ministers van verkeer en waterstaat en sociale zaken en de leden van de vaste kamercommissie van verkeer en waterstaat hebben ze ook de werkgeversorganisatie en de belangrijkste organen in het beroepsgoederenvervoer over de weg, zoals de Niwo, de commissie vervoersvergunningen, de rijksverkeersinspecties, de arbeidsinspecties, de rijksdienst voor het wegverkeer en de looncontroledienst, schriftelijk hun wensen kenbaar gemaakt.
De bonden willen een basisloon van minstens ƒ205,— per week als een eerste stap op weg naar het gemiddelde basisloon van de Nederlandse vakman. Voorts willen ze o.m. een compensatie voor prijsverhogingen in '73 en verkorting van de (veel te lange) arbeidstijden.

VERSCHERPEN
In samenhang met loon- en arbeidsvoorwaarden moet de overheid ervoor zorgen, dat de bestaande wettelijke regelingen worden aangetrokken en dat een sluitende controle daarop wordt verscherpt. De bonden pleiten daarom voor een wijziging van de vervoerswetgeving. De bonden willen o.a. zwaardere toelatingseisen voor ondernemers; een binding van verlader en vervoerder aan een minimum-tariefbeschikking; strafbaarstelling van verlader en vervoerder bij niet naleving van de normtarieven; het voorkomen van extreme concurrentie; sanering van de overcapaciteit, het in één hand brengen van de vergunningverlening voor binnenlands en grensoverschrijdend vervoer. Ook willen de bonden een eenvoudiger, leesbaarder en controleerbaar rijtijdenbesluit, een verkorting van de maximaal toegestane dienst- en rusttijd, versnelde invoering van de tachograaf en coördinatie bij de controle van o.a. de wet autovervoer goederen, uitvoeringsbesluiten autovervoer goederen. Rijtijdenwet en Rijtijdenbesluit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1972

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

VER VOERSBONDEN EISEN WIJZIGING VAN WETGEVING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1972

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken