Bekijk het origineel

Nieuwe aanwinst

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Nieuwe aanwinst

2 minuten leestijd

Via een andere route wordt teruggereden naar het beginpunt. Daarvoor is enig rangeerwerk nodig, wairt de locomotief moet aan de andere kant van de trein worden geplaatst. Een omloopspoor is er niet, dus het diesellocje moet te hulp komen. De stoommachine rijdt los over een wissel en zet terug naar het spoor, waarover de terugreis moet plaats vinden. De dieselloc trekt daarna de sleep rijtuigen over het wissel, zodat deze weer achter de stoomlocomotief staat. Koppelen en het convooi is gereed. De fotografen dienen nu snel in te stappen, want de tijd dringt. De volgende rit is aangekondigd voor half een. Onderweg wordt nog een fotostop gehouden. Bij een loodsje, waar de nieuwste aanwinst van de NSS is opgesteld: een Maffei stoomlocomotief. (Bouwjaar 1921, fabrieksnummer' 4096, afkomstig van de steenfabriek Malburgen uit Nijmegen, eigendom van het Terwindt concern). „Er hebben acht merken industrielocomotieven voor smalspoor in Nederland gereden". , vertelt de heer Pellenbarg. „We hebben nu nog een optie op een machine van Henschel".

De verzameling compleet maken is jammer genoeg niet meer mogelijk. Daarvoor is er al teveel gesloopt. Deze en gene steenfabriek heeft nog wel een stoomloc als reserve, maar nergens zijn ze meer in actieve dienst.

Het laatste deel van de reis voert langs de gebouwen van de LDM. waar de NSS'ers aan hun trein sleutelen. De heer Pellenbarg wijst op een kleine loods, opgetrokken in vakwerkbouw. ,,Dat wordt ons depot. Het ding zou gesloopt worden, maar wij hebben gevraagd of we het mochten opknappen. Er komen nog een paar deuren in" Over een brug — fraai foto-object! — bereikt het convooi het punt van vertrek. Opnieuw heeft zich een schare belangstellenden verzameld voor een rit.

Als de trein voor zijn tweede reis vertrekt, kijkt een perfectionist op zijn horloge en zegt bestraffend: „Hm, hij is niet precies op tijd". Maar hij vindt bij het geestdriftig publiek geen gehoor. Het is nu al duidelijk, de minitrein van Katwijk „heeft het helemaal gemaakt". (Uit Hobby-bulletin, november 1972).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1972

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Nieuwe aanwinst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1972

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken