Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HEBT U GELEZEN ?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

HEBT U GELEZEN ?

5 minuten leestijd

Boze bejaarden
In het Hervormde „Diakonia" schreef P. W. A. de Wit over het feit, dat bejaarden aan alle kanten verzorgd moeten worden, maar dat ze ook al zijn ze nog zeer goed gezond, niets voor elkaar over hebben. De Wit:
"In een verzorginsflat zitten tien bejaarden met een probleem. Hun krantenjongen heeft er geen zin meer in om de krant aan de flats te bezorgen. Hij legt ze in de hal en de dames en de heren moeten zelf maar zorgen dat de bladen „in huis" komen. Dat is natuurlijk erg onaardig van die jongen en z'n baas zou er iets aan moeten doen. Als ik daar bejaard zat te zijn zou ik wellicht een andere krant nemen. Deze tien echter niet. En zo verscheen er een bericht in het plaatselijk weekblad of er niet een jongen of meisje zou zijn, die tien minuten per dag beschikbaar heeft voor het verdere transport. „Als je die tien minuten per dag kunt missen, zijn tien mensen je erg dankbaar."
Natuurlijk hoop ik van harte, dat er zich iemand bij deze fraaie verzorgingsflat zal melden en derhalve veel dankbaarheid en wellicht zo nu en dan een pepermunt of dropje zal oogsten. Anderzijds denk ik bij dit soort berichten wel eens of dat nu allemaal zo moet. Zijn werkelijk deze 10 mensen allemaal bedlegerig of slecht ter been. Zijn er nu werkelijk geen mensen bij die één keer per dag een overdekt wandelingetje willen rnaken terwille van zichzelf en enkele van hun medebewoners. Het betaalde personeel ziet er kennelijk helemaal geen kans toe.
Toevallig ken ik dit verzorgingshuis. Er zijn zeer fitte en zeer ambulante bejaarden bij. Hebben die dan niets over voor hun buren. Het feit dat je in de gelukkige omstandigheden bent om in 'n zeer dure flat te kunnen wonen houdt toch niet in dat je met anderen niets meer te maken hebt. Die oproep van de pers aan een jongen of meisje voor tien minuten zou m.i. niet nodig zijn.
Een onderdeel van het bejaardenprobleem van tegenwoordig is soms wel eens het feit, dat oudere mensen vaak voor elkaar ook niet veel meer over hebben. Dan moeten H.V.D.-dames op bezoek komen?, jonge mensen worden ingeschakeld enz. Zou het ook in veel gevallen niet mogelijk zijn, dat bejaarden zich voor elkaar inzetten? Het is toch ook wanneer je ouder wordt, nog goed ter been en op allerlei manier aktief bent — niet nodig in andere opzichten alleen consumptief te leven?

Davidsster
In het maandblad „Israël-Midden- Oosten" waarin tegenwoordig ook een pagina-ruimte is afgestaan aan het genootschap Nederland-Israël, wordt een briefschrijfster geantwoord betreffende de herkomst van de Davidster die een symbool voor de joden is geworden. Antwoord van het maandblad:
„Die vraag is veel moeilijker te beantwoorden dan de stelster vermoeden zal. Het antwoord is nl. helemaal niet zo duidelijk. De Davidster (twee dooreengestrengelde gelijkzijdige driehoeken) komt pas vrij laat als joods symbool tevoorschijn. In oude gegevens (uit de klassieke oudheid) is de zevenarmige kandelaber het joodse symbool. Die kandelaber vindt men b.v. terug in reliëf in de antieke synagoge van Capernaum en op de zgn. Titusboog in Rome. Deze laatste werd opgericht als ereboog voor de Romeinse veldheer/keizer Titus na zijn verovering van Jeruzalem in 70. Pas in de middeleeuwen duikt de zgn. Davidster op. Soms als vijfpuntige en soms als zespuntige ster. En dan plotseling, in de loop van de 17e eeuw, zonder dat duidelijk is wat nu precies daarvan de oorzaak is, blijkt de vijfpuntige ster verdwenen te zijn en is de ons alom bekende zespuntige Davidster hét joodse symbool geworden. Aldus is deze ster ook in de vlag van de Staat Israël terechtgekomen. Wie alle details van de historie van de Davidster weten wil, moet die zoeken in een opstel van prof. G. Scholem, dat zich in zijn verspreide geschriften bevindt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 25 November 1972

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

HEBT U GELEZEN ?

Bekijk de hele uitgave van Saturday 25 November 1972

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken