Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rijk gaat financiën Rotterdam saneren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rijk gaat financiën Rotterdam saneren

Tarieven openbaar vervoer verhogen

3 minuten leestijd

Het rijk heeft een omvangrijk plan ontwikkeld dat moet leiden tot volledige sanering van de uiterst kritieke financiële positie waarin de gemeente Rotterdam verkeert. Het plan, dat alleen tot uitvoering zal worden gebracht als de gemeente Rotterdam bereid is aan een aantal voorwaarden te voldoen, moet er toe leiden dat de begroting van de Maasstad in het vervolg sluitend zal zijn.

De Rotterdamse wethouder van financiën, drs. J. Reehorst, deelde donderdagmiddag tijdens een gemeenteraadsvergadering verheugd mee dat het o.a. bereid is met ingang van 1976 de telforten van het openbaar vervoer over te nemen. Tot dat jaar is er een overgangsmaatregel van kracht, die echter dezelfde uitwerking zal hebben. Als de Rotterdamse raad met de pas gereedgekomen plannen akkoord gaat zal er dit jaar geen .sprake zijn van het geraamde begrotingstekort van ƒ 108 min, maar van een sluitende begroting. Voor de jaren 1974 en 197,5 waren de tekorten reeds geschat op respectievelijk ƒ 142 miljoen en ƒ 184 min. Het overgrote deel van deze tekorten komt voor rekening van het Rotterdamse vervoerbedrijf Cf 180 min in 1974). 

Uit crisis

Wethouder Reehorst („ik heb acht jaar lang in Den Haag gesprekken gevoerd om iets te doen aan Rotterdams financiële positie") zei dat Rotterdam zelf belangrijke „inspanningen" zal moeten verrichten om samen met het rijk uit de crisis te komen. 

Het rijk staat erop dat de parkeertarieven in de binnenstad dit jaar nog worden verhoogd tot 50 cent per halfuur en tot 25 cent per halfuur buiten het centrum. De tarieven voor het openbaar vervoer moeten in juli van dit jaar opnieuw omhoog en wel met acht procent. Dit percentage is gerelateerd aan de stijging van de kosten van het levensonderhoud.

Rotterdam moet beloven dat dergelijke tariefsstijgingen voor het openbaarvervoer elk jaar zullen plaatsvinden. Ook moeten er, zo wil het rijk,,efficiency-maatregelen worden genomen voor het openbaar vervoer. De gemeente moet op 1 juli van het volgend jaar een verkeerscirculatieplan op tafel brengen. 

Als Rotterdam aan deze voorwaarden voldoet dan is het rijk bereid de rijksbijdragen openbaar vervoer zo te verhogen dat het nadelig saldo wordt gedekt en een aantal andere „verfijningen" toe te passen.

Het hele pakket maatregelen zal er toe leiden dat Rotterdam met ingang meer kent. „Hier is sprake van een van 1973 al geen begrotingstekorten aanbod van het rijk dat er mag zijn", aldus wethouder Reehorst, die Rotterdam overigens binnenkort zal verlaten. Hij is benoemd tot burgemeester van Velzen.

Verwacht mag worden dat het nu aan Rotterdam voorgestelde saneringsplan ook zal worden aangeboden aan andere (grote) gemeenten die met budgettaire problemen te kampen hebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 februari 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Rijk gaat financiën Rotterdam saneren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 februari 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken