Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe werkwijze synode en moderne perscampagne

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe werkwijze synode en moderne perscampagne

GEREF. SYNODE

2 minuten leestijd

Tot leden van het moderamen van de Generale Synode der Gereformeerde Kerken zijn behalve praeses dr. A. Kruyswijk uit Enschede, dr. C. Gilhuis uit Den Haag, ds. G. van Halsema uit Schettens (Fr.) en dr. H. B. Weijland uit Amhem gekozen. Alleen dr. Kruyswijk en dr. Gilhuis hadden ook zitting in het moderamen van de vorige synode.

Met deze verkiezing is ook de traditie geprolongeerd dat een Fries in het moderamen zitting heeft. Het scheelde overigens slechts enkele stemmen of een andere Fries, ds. L. H. Kwast uit Leeuwarden was in het moderamen gekozen. De functies in het moderamen moeten nog worden verdeeld.

Een van de eerste daden van de synode was dat de synode haar goedkeuring hechtte aan een nieuwe werkwijze. In plaats van de bekende ellenlange zittingen van voortieen zullen de synodeleden nu gedurende twee jaar korter bijeenkomen en allerlei kleinere zaken aan een breed moderamen, overlaten. Daarin zijn alle particuliere ressorten van ons land vertegenwoordigd. Dit breed moderamen, dat de bevoegdheden van de synode op generlei wijze zal aantasten, zo is uitdrukkelijk bepaald, moet deze werktijdverkorting der synode bewerkstelligen. In verband met deze instelling van een nieuw lichaam zijn voorts enkele kerkordelijke bepalingen gewijzigd.

De synode hield zich tevens bezig met het vaststellen van de quotatie voor de Algemeen Kerkelijke Arbeid 1974 die is vastgesteld op ƒ 3.850.000.

PERSCAMPAGNE

Dinsdagavond hielden de synodeleden zich bezig met een publiciteitsplan van de evangelisatie om via moderne reclametechnieken in kranten enz. contact te zoeken met buitenkerkelijken en niet gelovigen. Bij deze permanente evangelisatiecampagne waarbij ook de kerkleden met folders en ander voorlichtingsmateriaal moeten worden ingeschakeld, moeten de modernste reclamemiddelen worden ingeschakeld. Ouderwetse methoden bleken in het verleden te falen. Initiatiefnemer voor dit plan is de heer A. G. van Opstal van de Voorschoter evangelisatie commissie, in het dagelijks leven advertising coördinator bij de KLM. Tevens verwacht men van deze actie een stimulans voor het getuigend leven der gemeente.

Ter synode koesterde men veel waardering voor dit plan, maar de uitvoering zit vast op de kosten die geraamd zijn op 400.000 gulden per jaar. De dekking van deze kosten zou niet uit de landelijke kassen moeten komen maar van particulieren of vanuit evangelisatiecommissies. Men heeft een nadere beslissing nog even opgeschort.

De synode is bijeen tot en met donderdag. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Nieuwe werkwijze synode en moderne perscampagne

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken