Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Benzineprijzen zullen nog meer stijgen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Benzineprijzen zullen nog meer stijgen

Oliemensen pessimistisch gestemd

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Het leven van de automobilist ziet er misttroostig uit; Schaarste op de wereld kan zijn brandstof dit jaar alleen maar duurder maken. Avia-directeur A. H. Dijkhof: .,Gerekend naar de prijsstijging voor ruwe olie sinds december zou de benzineprijs vandaag negen cent hoger moeten zijn".

Toch heeft oud-minister Langman (economische zaken) per 1 juni maar twee cent meer willen geven. Ongetwijfeld omdat winststijging in het buitenland moeilijk richtsnoer kan zijn voor het Nederlandse prijsbeleid. Al bekent hij in antwoord op vragen dat het verschil met het internationale prijspeil niet al te groot kan worden.

De oliemensen houden daarom echt wel rekening met prijsverhogingen later in het jaar. Want de vraag naar benzine, vooral uit de Verenigde Staten, is groot. De directeur van Avia: „In Rotterdam is nauwelijks opslagruimte voor benzine meer te vinden; Amerikanen hebben de tanks gehuurd om straks hun moederland te kunnen bevoorraden

De benzine is de laatste drie jaar rond twee dubbeltjes duurder geworden; Ruim de helft was bestemd voor de schatkist (belasting en accijns), de rest ging naar de olie-industrie en -handel, die op hun beurt weer hogere prijzen aan de olieproducerende landen moesten betalen.

Die laatste hebben ontdekt dat bundeling van krachten winst oplevert. Door afremming van de groeiende oliestroom en een hard onderhandelingsspel weten zij flinke prijsverhogingen te bedingen. Zo wordt er vandaag onderhandeld over de te vergoeden schade uit de dollarddevaluatie: gevraagd wordt 11,1 procent meer, geboden wordt 7,2 procent.

De schaarste aan benzine wordt natuurlijk mede veroorzaakt door groeiend verbruik. Vooral verbruiker nummer één, Amerika, kampt met een tekort. De afgelopen anderhalf jaar groeide het olieverbruik in grote delen van het land met zeven procent. Voor een flink deel is dit het gevolg van milieu-voorschriften: De nieuwe auto's worden b.v. toegerust met grotere, meer benzine verbruikende motoren; toepassing van de milieuvoorschriften op de bestaande types zou het motorvermogen te sterk doen dalen.

Diezelfde milieuwetgeving is volgens de deskundigen tevens verantwoordelijk voor een groter olieverbruik in de industrie (zwavel-arme olie wordt voorgeschreven en geen kolen). Zorg voor het milieu was ook van invloed op het achterblijven van de raffinagecapaciteit. Met als gevolg dat West-Europa nu mag bijspringen om aan de Amerikaanse vraag te voldoen.

De heer Hoegen Dijkhof van Avia verwacht dat deze structurele schaarste niet zo snel is hersteld en dat de prijzen derhalve zeker niet zullen dalen. Bij Esso Nederland' wijst men op de radicaal veranderde situatie met een jaar geleden: Op 1 juni 1972 deden de door overschotten geplaagde oliemaatschappijen nog plotseling drie cent per liter van de benzineprijs af.

Als gevolg van die schaarste vindt in Amerika al rantsoenering bij de handel plaats. Maar ook in ons land wordt al niet meer vrij-uit geleverd, aldus de heer Hoegen Dijkhof. Inderdaad, zegt hij, „een tegenvaller voor de automobilist, die prijsverhoging. Maar een ramp is het nu ook weer niet. Gemiddeld verstookt hij zo'n 1.700 Uter per jaar. Een prijsstijging van nog eens zeven cent komt hem dus op hooguit 120 gulden per jaar."

Meer slachtoffer lijken de houders van „witte" pompen. Het oorspronkelijke prijsverschil met de merkbenzine is gedaald tot enkele centen per liter. De winstmarge van de witte pomphouder zou nu vaak rond de drie cent liggen tegen de officiële (Bovag-) marge van 6 1/2 cent. Met het aanhouden van de schaarste dreigt hij lelijk droog te vallen, aldus een olieman.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Benzineprijzen zullen nog meer stijgen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken