Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bloemisten willen Nederland nog „bloemrijker maken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bloemisten willen Nederland nog „bloemrijker maken"

4 minuten leestijd

Nederlandse bloemisten willen Nederland nog'radicaler in de bloemetjes zetten dan het doorgaans althans met het buitenland vergeleken al staat. De komende vijf maanden gaan ze een reclamecampagne voeren, die beoogt dat iedereen alle in huis op te snorren vazen en vaasachtige of vaasvervangende voorwerpen met bloemen vult. Het mogen bijvoorbeeld best ongebruikte melkkannen, merkwaardige bierpullen of ouderwetse ketels zijn en de clientèle hoeft zich, als de bloemisten het mogen zeggen, ook helemaal niet tot de eerste woning te beperken: ze zullen zich zelfs, zeer verplicht voelen als men in zomerhuisje of caravan het een en ander in lege jampotjes of sapflessen laat groeien en bloeien.

Als inspirerend voorbeeld gaan de bloemisten hun klanten oude schilderijen met grote en soortenrijke bloemboeketten voorhouden.

De schilders van toen fantaseerden bloemen bij elkaar die nooit tegelijk bloeiden. De bloemisten van nu hebben de seizoenen afgeschaft en zo van die fantasie werkelijkheid gemaakt.

Het reclameplan is, in samenwerking mét een reclamebureau, opgezet door de „Commissie voorlichting bloemen en planten". Als coördinator en uitvoerder ervan treedt de vereniging „De Nederlandse Bloemisterij" op. In de woensdag in Utrecht gehouden algemene vergadering van deze vereniging is het plan bij de leden (bloemtelers en bloemenwinkeliers) geïntroduceerd. Buiten het vergadergebouw stond een demonstratiewagen opgesteld die straks het land zal doorkruisen om als rijdend podium voor voorlichting aan het publiek te dienen.

De vereniging „De Nederlandse bloemisterij" meent, dat men door de aanhoudende groei van de bloemenproduktie in en buiten Nederland wel genoodzaakt is tot verbruiksontwikkelende activiteiten. Men wU ook de oorzaken helpen opsporen waardoor op bepaalde afzetmarkten het verbruik achterblijft.

STERKE GROEI

Dat wij niet zeggen dat men over die afzetmarkten als totaliteit ontevreden is: voorzitter mr. P. P. A. Teunissen van „De Nederlandse bloemisterij" kon In zijn openingsrede meedelen dat de totale produktiewaarde van de Nederlandse bloemisterij vorig jaar naar schatting met 23 procent is gestegen tot ƒ 825 miljoen, de exportwaarde met 26 procent tot ƒ 631 miljoen. Blijft de afzet groeien zoals ze dat het eerste kwartaal van dit jaar deed, dan zal in 1973 een produktiewaarde van rond een miljard en een exportwaarde van drie kwart miljard gulden gehaald kunnen worden.

Over de Nederlandse kopers en koopsters zijn de bloemisten al erg goed te spreken, want die nemen per man of vrouw meer af dan andere wereldburgers. Toch gelooft men dat er nog mogelijkheden zijn voor verdere afzetvergroting. Vandaar dan het „volle-vazenplan".

Ook zonder dat plan heeft het Nederlandse bloemenverbruik zich al een hele tijd in stijgende lijn bewogen en het doet dat nog steeds. Een rapport, in opdracht van het Produktschap voor siergewassen gemaakt door het Nederlands Sistituut voor agrarisch marktonderzoek, door voorzitter Teunissen van „De Nederlandse bloemisterij" in de vergadering geciteerd, geeft er wat meer bijzonderheden over. Van het totale Nederlandse bloemenverbruik wordt naar hoeveelheid twee derde en naar waarde 60 procent afgezet in de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. De prijzen die de consument betaalt liggen daar lager, het gemiddelde verbruik per gezinshuishouding is er hoger dan elders in het land. Van de totale waarde van binnenlandse ga'at 34 procent via de bloemenwinkel, 23 procent via bloemenstalletjes e.d., 10 procent via venters, bijna 20 procent via de markt, bijna 6 procent via de levensmiddelenbedrijven, ongeveer 7 procent via andere kanalen.

Aan produktiezijde zoekt men naar een systeem van massaverkoop via de veilingen van bloemen, die zich daarvoor gedurende bepaalde maanden van het jaar zouden kunnen lenen, bijvoorbeeld tulpen. Proeven bij de veiling te Honselersdijk in het Westland hebben al aangetoond dat de veilingprijs er geen nadeel van hoeft te ondervinden als men niet de hele partij voor de klok brengt, maar volstaat met het plaatsen van monsters met aanduiding van hoeveelheid en met prijsindicatie.

De export groeit nog harder dan de binnenlandse afzet. Toch zijn er nog landen mei een laag bloemenverbruik per hoofd en Nederlandse experimenten op de markten van Engeland, Frankrijk, de Verenigde Staten, hebben niet geleid tot een groei van ons marktaandeel daar. We! echter heeft men er volgens voorzitter Teunissen de les uit kunnen putten dat men een planning moet maken voor lange termijn, bijv. tien jaar, en daarbij grote investeringen moet doen in overleg met een bureau dat de marktsituatie in het desbetreffende land door en door kent. Om iets te bereiken zal men namelijk in die landen bij publiek en handel een mentaliteitsverandering teweeg moeten brengen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Bloemisten willen Nederland nog „bloemrijker maken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken