Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hovercraftverbinding Vlissingen-Ramsgate

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hovercraftverbinding Vlissingen-Ramsgate

Nieuwe verbinding met Engeland in studie

3 minuten leestijd

Opnieuw wordt een Noordzeeverbinding met Engeland in overweging genomen. Ditmaal vanuit Vlissingen naar Ramsgate en nog wel per Hovercraft. Onlangs werd door het Technologisch Instituut voor Zeeland het rapport „Een hovercraftverbinding Vlissingen-Ramsgate" aan de opdrachtgever, het college van B. en W. van Vlissingen uitgebracht. De vroede vaderen van Vlissingen beogen hiermee de mogelijkheden na te gaan van een herleving van een vaste passagiersdienst op Engeland vanuit Vlissingen.

Overigens biedt een hovercraftverbinding vanaf Walcheren volgens het rapport wel gunstige perspectieven die vooral benadrukt worden door de factor tijdwinst vergeleken met andere verbindingen zoals Hoek van Holland, Oostende en Calais. Alleen via een te creëren Kanaaltunnel zal even snel naar Engeland gereisd kunnen worden.

In het rapport wordt gewag gemaakt van eventuele concurrentiepositie van de Kanaaltunnel waardoor voor eigen vervoer (auto) binnen dezelfde tijd veel goedkoper naar Engeland gereden kan worden. Voor passagiers die meer op gerief gesteld zijn zal een treinverbinding via de tunnel tot stand gebracht worden.

Het rapport is uitgegaan van het traject Den Haag-Londen dat afgelegd wordt in een personenauto met vier personen. De reistijden door de Kanaaltunnel zullen ongeveer gelijk zijn aan die per Hovercraft-Calais. Echter voor het noordelijk gedeelte van het vasteland wordt volgens het rapport de kortste reistijd bereikt als gebruik wordt gemaakt van de verbinding Vlissingen-Ramsgate. De „kritische" lijn 

De Hovercrafts die momenteel het ten opzichte van de andere verbindingen met name Oostende ligt ten zuidoosten van Maastricht. Hier ligt evenwel nog een uitgestrekt gebied dat voor Vlissingen zeker ook wel gunstig ligt. De Nederlandse Spoorwegen zullen waarschijnlijk niet bereid zijn bijzonbruik moeten worden gemaakt van de dere maatregelen te treffen. Er zou gebestaande dienstregeling, waarbij elk halfuur een trein aankomt en vertrekt.

De treinverbindingen met het meest In aanmerking komende achterland zijn zeer redelijk. De aansluiting van de trein op de Hovercraft zal indien gebruik zal worden gemaakt van de haven Vlissingen-Oost moeten geschieden via het streekvervoer. 

kanaal oversteken doen dit op het traject Calais-Ramsgate. De afstand Vlissingen Remsgate is 2 1/2 maal zo lang en de vaartijd zal ongeveer 1 1/2 uur duren. De relatief lange vaartijd zal volgens het technologisch rapport vol­ledig worden gecompenseerd door de korte reistijd over land.

AANTREKKELIJK

Een mogelijk minder gunstige bezetting van de Hovercraft voor de lange afstand Vlissingen-Ramsgate zal worden opgeheven door het werven van toeristische reizen en door in het seizoen de frequentie te vergroten. Het aantrekkelijkste aspect van de Hovercraftverbindingen is dat Vlissingen wederom in- en uitvalspoort voor Groot-Brittannië wordt, aldus het rapport.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Hovercraftverbinding Vlissingen-Ramsgate

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken