Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bouw metrolijn van start in Rotterdam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bouw metrolijn van start in Rotterdam

2 minuten leestijd

Door het uit de grond trekken van een damplank heeft de commissaris van de koningin in Zuid-Holland, mr. M. Vrolijk, maandagmiddag het startsein gegeven voor de bouw van de metrolijn van Rotterdam in oostelijke richting. De kosten van het traject, dat loopt van het Eendrachtsplein in het centrum naar de nieuwe wijk Ommoord, zijn begroot op ƒ 450 miljoen gulden. Het rijk neemt 50 procent van dit bedrag voor zijn rekening. De totale lengte van de lijn, die in 1979 gereed moet zijn, is 13 kilometer, waarvan 4 kilometer ondergronds. Het is echter nog de vraag of de oostelijke verbinding via Capelle a/d IJssel wordt omgeleid.

Burgemeester Thomassen, die bij de plechtigheid aanwezig was, zegde de Rotterdamse bevolking toe, dat in tegenstelling tot de aanleg van de noordzuid-verbinding meer dan vijf jaar geleden de bouw van de oostelijke lijn gepaard zou gaan met een minimum aan lawaai en in een zo snel mogelijk tempo.

Het eerste tunnelgedeelte van 200 meter op de Blaak wordt thans uitgevoerd door Van Hattum en Blankevoort in Beverwijk. Hiermee is een eer.

Wanneer de lijn naar het oosten klaar is en de verbinding met Hoogvliet, die thans wordt aangelegd, inmiddels gereed is gekomen, heeft Rotterdam «en metro-net van 28,5 kilometer. Dan zal er in totaal bijna 1 miljard gulden ïijn uitgegeven.

Begin 1968 reden de eerste metrotreinen op het 5,5 kilometer lange traject van het Centraal station naar het Zuidplein. Later werd de lijn doorgetrokken naar station Slinge. Tot nu toe hebben ongeveer 160 miljoen mensen gebruik van dit vervoermiddel. Met uitzondering van het weekeinde maken gemiddeld 90.000 mensen per dag van de Rotterdamse metro gebruik.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Bouw metrolijn van start in Rotterdam

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken