Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toepolef tijdens show neergestort

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toepolef tijdens show neergestort

Op Parijse voorstad

3 minuten leestijd

PARIJS — Voor de ogen van meer dan 300.000 toeschouwers is gisteren een Russisch supersonische Toepolef-144 te pletter gevallen op de Parijse voorstad Goussainville. Tenminste 16 burgers en de zes bemanningsleden van het reusachtige vliegtuig zijn om het leven gekomen. Er zijn meer dan dertig gewonden. Bergingsploegen zijn nog steeds aan het zoeken naar slachtoffers onder het puin van de vijftien verwoeste huizen.

De ramp met de Toepolef is de eerste in de supersonische luchtvaart. De machine — vier jaar oud — is de Russische tegenhanger van de Frans-Britse Concorde. Kort voor het ongeluk had dit vliegtuig tijdens de internationale luchtvaarttentooostelling op Le Bourget een demonstratievlucht gemaakt. Vandaag al is een onderzoek begonnen naar de oorzaak van de ramp.

Het drama voltrok zich in nauwelijks tien seconden. De Toepolef — de trots van de Rusische luchtvloot op Le Bourget — met aan de stuurknuppel invlieger Micliael Kozlof, had juist voor het publiek een zogenaamde doorvlieg-landing gemaakt, toen het plotseling steil optrok om direct daarna in een lange duikvlucht te pletter te slaan op een rijtje huizen van het zeven kilometer verder gelegen Goussainville.

Het vliegtuig viel nagenoeg loodrecht, een explosie weerklonk, de vleugels braken af en op dertig meter boven de grond sloegen de vlammen eruit.

Van de luchthaven Le Bourget, kon men zien hoe een dikke zwarte rookwolk opsteeg boven de plaats ten noorden van het vliegveld waar de Toepolef was neergestort.

Een film van het ongeluk liet duidelijk zien hoe het vliegtuig ongeveer 30 meter boven de grond uit elkaar begon te vallen en de vlammen uit de rechtervleugel schoten.

Op het ogenblik dat het ongeluk gebeurde vloog het toestel met een snelheid die geringer was dan die van het geluid en was het landingsgestel nog uitgeklapt. 

De wrakstukken van het toestel lagen over honderden meters verspreid. Stukjes bekleding hingen over telefoonkabels. Kleine stukjes metaal glinsterden op de daken van huizen. Bundeltjes electrische draden hingen over tuinhekjes, bomen en telefoonpalen. De lucht van kerosine was in het hele dorp te ruiken.

Reddingsploegen doorzochten de wrakstukken naar de persoonlijke eigendommen van de bemanningsleden en brachten die naar het politiebureau van Goussainville.

Wassili Kasakow, de Russische onderminister voor de luchtvaartindustrie, veegde met beide handen de tranen uit zijn ogen toen een uitgebrande schoen, twee parachutes en een geblakerde pilotenpet hem in het politiebureau werden overhandigd.

De onderminister en zijn medewerkers wilden niet tegen verslaggevers spreken. Zij weigerden commentaar op het ongeluk te leveren en wilden de namen van de bemanningsleden niet bekend maken.

VERMOEDENS

Enkele van de talrijke experts die de situatie bij het neergestorte toestal kwamen opnemen vermoedden dat Koslow het vermogen van de TU-144 om met supersonische snelheid steil omhoog te vliegen met het landingsgestel nog uitgeklapt, heeft overschat. De motoren komen bij een dergelijke aktie onder zware druk te staan.

Volgens experts reageerde de piloot duidelijk door de motoren van het toestel op volle toeren te laten draaien in een wanhopige poging om het plotselinge verlies van hoogte te corrigeren.

Op dat moment was het volgens technici al bijna onmogelijk om neerstorten te voorkomen. Maar de plotselinge toevoer van brandstof in de motoren versnelde de ramp doordat een explosie in de rechtervleugel ontstond voordat het toestel de grond raakte.

André Turcat, de Franse chef invlieger van de supersonische Concorde, gaf als voorzichtige veronderstelling, dat Kozlof de macht over het toestel had verloren.

De „zwarte doos", waarin tijdens de vlucht alle gegevens over het functioneren van het instrumentarium worden  geregistreerd, is nog niet gevonden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 juni 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Toepolef tijdens show neergestort

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 juni 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken