Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Duitse vervoersbeleid in strijd met EEG-verdrag

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Duitse vervoersbeleid in strijd met EEG-verdrag

Zeehavenpolitiek op achtergrond?

4 minuten leestijd

De 35.000 extra-ritvergunninigen voor het vrachtvervoer, die minister Westerterp (verkeer en waterstaat) van zijn Westduitse ambtgenoot heeft losgepeuterd, zijn niet voldoende. Om het grote tekort dat in augustus en september.aan de oppervlakte dreigt te komen, te dekken, is een aanvulling van nog ten minste 40.000 machtigingen nodig. De regering moet alles in het werk stellen om die te pakken te krijgen. Het AR-kanierlid M. W. Schakel heeft deze gedachte neergelegd in een motie die hij gisteravond — met steun van de KVP-er Van Zeil, de socialist Knot, de liberaal mevr. drs. N. Smit-Kroes en de SGP-er ir. H. van Rossum — op de tafel van minister Westerterp heeft gedeponeerd. Schakel interpelleerde de bewindsman van verkeer en waterstaat en de staatssecretaris van buitenlandse zaken, mr. Brinkhorst, over de moeilijkheden die het Nederlandse vrachtvervoer over de weg ondervindt aan de Duitse grens.

De Nederlandse transportondernemingen hebben over het lopende contingentsjaar - begonnen in oktober 1972 in totaal 585.000 vergunningen gekregen, terwijl om 625.000 was gevraagd. De dupe van het Duitse beleid worden niet alleen de vervoerders (1200), maar ook de talloze verladers. Met name het SGP-kamerlid van Rossum wees hierop. Wat moet bijvoorbeeld een kippeboer uit Barneveld met een groot deel van zijn eieren doen als - tengevolge van te weinig ritvergunningen - het transport naar en over West-Duitsland stagneert?

Bovendien treft het stilleggen van dit vervoer in de maanden augustus en september juist de telers van bederfelijke produkten, zoals tomaten en aardbeien. Deze mensen zitten dan met de handen in het haar, meende ir. Van Rossum. 

Kortom, een onhoudbare situatie, veroorzaakt door een beleid dat het verdrag van Rome met de voeten treedt, zo luidde het eensgezinde oordeel van de Tweede Kamer. De overeenkomst van Rome garandeert vrij vervoer van goederen in de EEG.

Ook minister Westerterp erkende dat de Westduitse contingenteringspolitiek in strijd was met de geest van dit EEG-verdrag. Staatssecretaris Brinkhorst, die deze mening deelde, wees er evenwel op dat actie voor het hof van .justitie tegen de vervoerspolitiek van West-Duitsland - om allerlei jurudische redenen -geen kans van slagen had.

ONMOGELIJK

Duitsland heeft zich lange tijd op het standpunt gesteld dat Nederland onmogelijk met een tekort van maar liefst 75.000 vergunningen kon kampen, zo deelde minister Westerterp mee.

„Als het waar was, had ons beleid gefaald. Want toen we wisten dat over 1972/'73 550.000 machtigingen verstrekt zouden worden, hadden we onze transportpolitiek daarop moeten instellen door bijvoorbeeld een groter accent op de NS te leggen".

Dat minister Lauritzen desalniettemin met 25.000 vergunningen extra over de brug kwam, zag drs. Westerterp als een nieuwe gunstige ontwikkeling. „Het ziet er naar uit dat Duitsland meer rekening gaat houden met onze reële behoeften", zo zei hij.

De bewindsman onthulde dat tijdens het ambtenarenoverleg in het begin van dit jaar Nederland 20.000 extramachtigingen zijn aangeboden. Voorwaarde was echter dat op het ministeriëie vlak niet meer over gevolgen van de Duitse contingenteringspolitiek voor ons land mocht worden gerept.

ZEEHAVENPOLITIEK

De ARP-er Schakel had het vermoeden dat achter de handelwijze van Bonn een stuk zeehavenpolitiek zat. Door het transito verkeer via Rotterdam naar en door West-Duitsland te dwarsbomen, zouden voor de verladers de Duitse havens (o.a. Hamburg) weleens aantrekkelijker kunnen worden dan de Rotterdamse haven. Een aanwijzing in die richting zag Schakel in het feit dat het aantal aan Nederland geleverde vergunningen de laatste vflf jaar nooit aan de behoefte was aangepast. „Andere Europese landen kregen wel regelmatig een verhoging van 10 procent van het aantal vergunningen", aldus de ARP-er.

Omdat de gehele Nederlandse economie staat of valt met het Westduitse machtigingsbeleid pleitte Schakel voor een gesprek over deze problemen op hoog niveau. Premier Den Uyl zou naar zijn oordeel hoogstpersoonlijk naar Bonn moeten om daar met bondskanselier Willy Brandt de zaak uit te praten.

Het SGP-Kamerlid van Rossum zag het verschil tussen de 75.000 gevraagde en de 35.000 gekregen machtigingen in het Westduitse vervoersverbond op zaterdag en zondag in de zomermaanden. Het in navolging van de Bondsrepubliek instellen van een zondagsverbod in Nederland bood zijns inziens enig soelaas voor de grote problemen waarmee de vrachtrijders kampen. Minister Westerterp wees hem er echter op dat een dergelijk verbod reeds bestaat. „Zondags mogen alleen die vrachtauto's rijden, die op tijd een zeeschip moeten halen", zei hij.

Over de motie, die ook vaststelling per 1 oktober van een nieuw contingent wil, dat de jaarlijkse groei van het vervoer niet kunstmatig beknot, beslist de Kamer vanmiddag. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 juni 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Duitse vervoersbeleid in strijd met EEG-verdrag

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 juni 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken