Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liever luchthaven dan chemische industrie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Liever luchthaven dan chemische industrie

NKV over vestiging in West-Brahant:

3 minuten leestijd

Midden in de belangstelling staat op 't ogenblik de vestiging van 'n tweede nationale luchthaven in ons land. Er zijn plannen voor West-Brabant, terwijl ook de Markerwaard als mogelijkheid wordt genoemd. Tegen beide mogelijkheden zijn vele bezwaren gerezen.

De commissie ruimtelijke ordening van het Nederlands Katholiek Vakverbond (centrale Steenbergen) spreekt in een dezer dagen gepubliceerde discussienota duidelijk haar voorkeur uit voor een luchthaven in West-Brabant boven de vestiging van industrieën, zoals aangegeven in het plan-Reimerswaal.

„Wij vragen ons in alle gemoedsrust af welke industrieën zich hier mettertijd zullen vestigen", aldus een passage uit de voorlopige conclusie. „Wij zijn nL van mening dat dit die industrieën zullen zijn die elders niet gewenst zijn en wij willen van West-Brabant geen smeerboel maken. Wanneer wij het voor het zeggen hadden kon onze keuze niet moeilijk zijn. Wij hebben liever geluid dan smog en stank."

OVERDRIJVING

Het is de commissie door praktische ervaringen, opgedaan op en om Schiphol en Zestienhoven gebleken, „dat het met de zgn. geluidshinder nogal mee valt en de tegenstanders (die veelal overal tegen zijn) naar ons gevoel zwaar overdrijven. Zij trachten met een eenzijdige voorlichting de bevolking angstig en bang te maken voor spoken die er naar onze mening beslist niet zijn." 

Bij de overweging die tot de conclusie voor aanleg van een nationale luchthaven in dit rayon hebben geleid, heeft voor de commissie de toekomstige werkgelegenheid veel gewicht in de schaal gelegd. In West-Brabant heerst op dit punt nl. ernstige ongerustheid.

GELUIDSHINDER

De aanleg van een tweede nationale luchthaven brengt zoals het zich nu laat aanzien als grootste probleem de geluidshinder met zich mede. De commissie plaatst echter de volgende vraagtekens b\j dit probleem: „In werknemerskringen neemt men steeds meer stelling tegen kretologie en vraagt men zich af of actiegroepen de burgerij als zodanig werkelijk vertegenwoordigen. Verder vindt men het in werknemerskringen vreemd, dat nooit actie wordt gevoerd over de manier waaronder vele soortgenoten moeten werken in bedrijven met meer dan 100 decibellen aan geluid, zoals in staal-, textiel- en drukkerij-industrie en dat nog wel continu. Ook vinden wij het opmerkelijk dat een grote meerderheid zich heeft uitgesproken voor behoud van het vliegveld Zestienhoven en dit per se niet kwijt wil."

De commissie zegt voorts: „Een geluid is storend wanneer het als zodanig wordt ervaren. Dit houdt in dat een eenheid van geluidshinder zal moeten zijn gebaseerd op een veelheid van socio-psychologische factoren."

Tot slot schrijft de commissie nog: „Bekend is thans dat Schiphol door de genomen maatregelen steeds minder overlast veroorzaakt. Bekend is ook dat de nieuwe DC-IO van de kim de helft minder lawaai maakt dan de Boeing 747 en deze voldoet ook al aan de lawaaibeperkende voorwaarden."

AKKOORD

In haar voorlopige conclusie zegt de commissie, dat zij in principe akkoord gaat met de vestiging van de tweede nationale luchthaven in West-Brabant, mits in grote hoofdlijnen voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. De belangrijkste daarvan is, dat het vliegveld zijn aan- en afvliegroutes zoveel mogelijk over de brede wateren van het Hollands Diep en het Volkerak krijgt, zoals aangegeven op een bij het rapport gevoegde situatieschets. Deze vertoont in grote lijnen overeenstemming met plankaart 23 uit het geheime NEI-rapport.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 1973

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Liever luchthaven dan chemische industrie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 1973

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken