Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lawaai Schiphol opnieuw minder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Lawaai Schiphol opnieuw minder

in Aalsmeer

2 minuten leestijd

In de voornaamste woongebieden rond Schiphol Is de geluidshinder, veroorzaakt door het vliegverkeer, in 1972 verder afgenomen. Dit blijkt uit een berekening van het nationaal lucht- en ruimtevaartlaboratorium. Aan de hand van onder meer gegevens van het geluidmeetnet rond Schiphol heeft men vastgesteld dat verleden jaar in Zwanenburg, Aalsmeer en Buitenveldert niet alleen de toename van de geluidshinder werd voorkomen, maar dat er zelfs sprake is van afname.

De belangrijkste vermindering — met circa 6 kosteneenheden — werd bereikt in Aalsmeer. In Zwanenburg en Amstelveen nam de geluidsoverlast met circa 2 kosteneenheden af. Deze teruggang van de iawaaibelasting dankt men aan een verfijning van het zogenaamde preferentiële baangebruik. Het effect hiervan weerspiegelt zich in de metingen over het gehele jaar 1972. Preferentieel baangebruik wil zeggen, dat er een zodanig gebruik van de banen wordt gemaakt, dat daardoor de minste geluidshinder voor de omgeving ontstaat. Zo danken Zwanenburg, Aalsmeer en Buitenveldert de afname van het lawaai aan het toenemend gebruik van baan 06 (de zogenaamde Kaagbaan) voor de landingen. Tegenover de afname van het.lawaai in de bovengenoemde gebieden staat echter een toename van de lawaaibelasting in het aanvlieggebied van baan 06, ten zuiden van Nieuw-Vennep. Buiten Abbenes komt in dit gebied slechts verspreide bebouwing voor. Naast het preferentieel gebruik van de banen veroorzaakt nog een andere factor in bepaalde gebieden een vermindering van het vlieglawaai. In 1972 wijzigde de Rijksluchtvaartdienst namelijk de uitvliegroutes op bepaalde plaatsen zodanig, dat de vliegtuigen op grotere hoogten dan voorheen over enkele bewoonde gebieden vliegen. Overigens zal pas dit jaar de invloed merkbaar zijn van de beperking voor het nachtelijk vliegverkeer, die op 1 november 1972 van kracht werd.
De Rijksluchtvaartdienst heeft tenslotte dit jaar van 4 tot 22 juni via de radar de uitvliegprocedures gecontroleerd. In totaal ging men 700 vliegbanen na. Ruim vijf procent daarvan vertoonde afwijkingen. Op onregelmatige tijden zullen ook in de toekomst dergelijke oontroles via de radar plaatshebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juli 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Lawaai Schiphol opnieuw minder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juli 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken