Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alcoholgebruik in het verkeer vereist voorlichting

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Alcoholgebruik in het verkeer vereist voorlichting

De problemen van de tveggebruiker

4 minuten leestijd

De deelneming aan het wegver keer na alcoholgebruik wordt door velen beschouwd als een sociaal v erschijnsel. Wij noemen dit sociaal omdat het min of meer m assaal optreedt, maar bovendien omdat het niet volledig kan worde n begrepen zonder het te zien tegen de maatschapelijke en culturele achtergronden van waaruit het zich voordoet. „BIJ SNELVERKEER GEEN ALCOHOL" - was een al wat oudere slogan, die wel niet onjuist was, maar de zaken eigenlijk omdraaide. Het gaat er immers om dat men niet rijdt, nadat men heeft gedronken.

„Deelnemen aan het verkeer na alcoholgebruik" is niet hetzelfde als „rijden onder invloed". Het verschil tussen beide begrippen is subtiel. Maar als we er van uitgaan dat alcoholgebruik steeds Jeidt tot onder invloed zijn van alcohol, dan is weliswaar „rijden na alcoholgebruik" steeds ook „rijden onder invloed" mits het gebruik niet zo lang geleden plaats vond dat de invloed van alcohol ten einde is. moge zijn). Daarmede wordt de aandacht van hét werkelijke probleem afgeleid, want de „rijders onder invloed" zijn de betrapten, de opgespoorden. Ze zijn zonder twijfel maar een kleine greep uit een veel groter aantal mensen, die na het gebruik van alcohol riskant rijden. De kans dat deze groep van mensen wordt betrapt is gering.

De groep van rijders die na alcoholgebruik wordt betrapt, is te vergelijken met de top van een ijsberg, waarvan het veel grotere, niet zichtbare gedeelte zich onder het wateroppervlak van de zee bevindt. Een waarschuwend voorbeeld: Als u na gebruik van alcohol in utu outo stapt realiseer u dan, dat dit u ook kan overkomen, met alle. ernstige gevolgen van dien voor u en uw mede-weggebruiker». dert, men wordt minder kritisch ten opzichte van zichzelf, men handelt lichtvaardiger en men heeft een verminderd verantwoordelijkheidstiesef.

Opvallend is dat men na een betrekkelijk gering alcoholgebruik gaat denken betere prestaties te leveren, terwijl men gemaakte fouten niet aan zichzelf en aan de invloed van de alcohol toeschrijft, maar aan de omstandigheden of de schuld van anderen. In een onkritische overmoed van een lichte roes loopt en veroorzaakt men grote risico's in een situatie, die hoge eisen stelt aan het waarnemings- en reactievermogen. Zo'n situatie is bij uitstek het wegverkeer.

De totale groep van deze rijders onder invloed kunnen we wel kunstmatig indelen, maar ongetwijfeld zijn er graduele verschillen in het rij-gedrag. Aan beide zijden van het strafbare kan er van meer als minder riskant rijden sprake zijn, en wel bij zeer uiteenlopende alcoholpromillages. Dat komt omdat alcohol niet op iedereen en op een zelfde persoon niet onder alle omstandigheden precies dezelfde invloed heeft. Het hangt veel af vam van lichaamsbouw, karakter, vermoeidheid, gespannenheid, e.d.

Dan treft men bij vele rijders onder invloed, behalve de persoonlijkheidskenmerken, ook de Invloed van o.m. beroeps- en huwelijksmoeilijkheden.

CONCRETE GEGEVENS
In Nederland is bij tenminste 3 procent van de verkeersongevallen gebruik van alcohol in het geding. Dit lijkt misschien wel weinig maar het is een onaanvaardbaar hoog percentage, indien men aan de gevolgen denkt. De kans op een ongustige, eventuele dodelijke afloop is bij alcoholongevallen groter. Bijna de helft van het aantal nachtelijke ongevallen met dodelijke afloop vindt onder invloed van alcohol plaats. De week-end nachten spannen daarbij de kroon.

Het koppelen van rijden aan drinken is natuurlijk de kern van het probleem. De opvattingen daarover zijn in onze samenleving tweeslachtig. Er zou in elke auto een beveiliging moeten zitten tegen starten onder invloed!

PREVENTIE

In de eerste plaats is het opsporen van de echte rijders onder invloed geen eenvoudige zaak. Een groot gedeelte is niet door opsporing te vinden. Tot dusver is er wel heel wat voorlichting gegeven om het gedrag van de mensen, die autorijden combineren met het gebruik van alcohol, te beïnvloeden.

Bestrijdende voorlichting mist bij gebrek aan geloofwaardigheid gemakkelijk elk effect. Wil men de werkelijke risico's beoordelen en de kennis daarover verspreiden, dan zal nog heel wat wetenschappelijk onderzoek naar de combinatie van rijden en drinken moeten worden verricht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juli 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Alcoholgebruik in het verkeer vereist voorlichting

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juli 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken