Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dragen helm wordt verplicht gesteld

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dragen helm wordt verplicht gesteld

VOOR BROMFIETSERS

4 minuten leestijd

In de nabije toekomst zullen bromfietsers en hun duopassagiers verplicht worden een helm te dragen. Een wijziging van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, die de minister van Verkeer en Waterstaat de mogelijkheid biedt zo'n verplichting in te voeren, is gepubliceerd in het Staatsblad van 10 augustus 1973. Tevens zijn de eisen, waaraan zo'n hehn ter verkrijging van een goedkeuringsmerk moet voldoen, gepubliceerd in de Staatscourant.

De reeds eerder aangekondigde maatregel, die het dragen van helmen voor bromfietsers verplicht stelt, berust op de noodzaak deze categorie weggebruikers een betere bescherming te bieden tegen hersen- en schedelletsel. Dezft verwondingen zijn van ernstige aard en komen vaak voor bij ongelukken met bromfietsers. In 1970 overleden 540 bromfietsers als gevolg van een ongeval en werden er 26.686 gewond; in 1971 — het laatste jaar waarvan officiële cijfers bekend zijn — waren deze aantallen respectievelijk 601 en 26.615. Gebleken is dat de doodsoorzaak van 80 procent der verongelukte bromfietsers te wijten is aan hersen- en schedelletsel. Voorts vereisen deze kwetsuren, voor zover ze niet de dood tengevolge hebben, vaak langdurige verpleging in een ziekenhuis.

De invoering van de verplichting zal geschieden in twee fasen: De eerste behelst de verplichting een helm te dragen; de tweede de verplichting en helm van een goedgekeurde soort te dragn. De tijdstippen voor beide verplichtingen zullen door de minister worden vastgesteld.

Het tijdstip van eerstgenoemde fase (verplichting tot het dragen van een helm) wordt afhankelijk gesteld van het aanwezig zijn van een voldoende voorraad helmen, die volgens de nieuwe eisen zijn goedgekeurd. Daarbij moet dan kunnen worden voldaan aan de vraag van die bromfietsers, die zich een helm zullen moeten aanschaffen omdat zij er nog geen hebben.

In de overgangsperiode mogen echter ook nog helmen worden gedragen, die niet aan de eisen voldoen. Wel moet iedere bromfietsberijder dan al een helm dragen. Pas als na verloop van tijd het aantal niet-goedgekeurde helmen door een natuurlijk verloop is afgenomen, zal het dragen van uitsluitend goedgekeurde helmen verplicht worden gesteld. De regeling is in twee fasen ingedeeld omdat men bromfietsers die al te goeder trouw een helm van een niet-goedgekeurde soort hebben gekocht, niet dadelijk tot de aankoop van een nieuwe helm wil dwingen. Tevens kan worden bereikt dat alle bromfietsers op een zo kort mogelijke termijn helmen dragen. De verplichting tot het dragen van een helm geldt voor alle bromfietsers dus ook voor duopassagiers onder wie kinderen, in het totaal tweeëneenhalf a drie miljoen Nederlanders. De helm zal bij elke rit gedragen moeten worden.

De volgens de nieuwe normen goedgekeurde helmen zullen herkenbaar zijn aan een nieuw vignet, in wit uitgevoerd, waarop een helm staat afgebeeld met daarop de letters NL, de letters IW/TNO, een lettercijfercombinatie en de woorden: goedgekeurde bromfietshelm. De gebruikers wordt dringend aangeraden hier bij hun aankoop op te letten.

KEURINGSEISEN

De keuringseisen zijn tot stand gekomen na wetenschappelijk en technische onderzoek van de Stichting Wettenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en het Instituut voor Wegtransportmiddelen TNO (IW/TNO). Daaruit bleek dat aan bromfietshelmen andere eisen gesteld kunnen worden dan aan de thans goedgekeurde motorhelmen. Met name bleek dat de eis van zijdelingse stijfheid, die aan motorhelmen wordt gesteld, voor bromfietshelmen kan vervallen. Dit kan leiden tot de produktie van lichtere en goedkopere helmen.

Primaire eisen voor de bromfietshelm zijn dat hij goed draagbaar is, dus goed past en niet over het hoofd heen en weer kan glijden, en dat hij een sluitende kinband heeft. Reeds eerder in Nederland goedgekeurde helmen, te weten motorhelmen, die voorzien zijn van een keurmerk afgegeven door IW/TNO, RAI/TNO, Benor of de KNMV en ook helmen voorzien van een keurmerk Biet de letters NL, zullen als bromfietshelm worden geaccepteerd. Voor bromfietsers die zich een nieuwe helm willen aanschaffen is het aan te raden de speciale bromfietshelm te kopen van de hierboven genoemde nieuwe soort met het witte vignet.

In september zal Veilig Verkeer Nederland een voorlichtingscampagne beginnen, die tot doel heeft het dragen van helmen door bromfietsers en hun duopassagiers te bevorderen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 augustus 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Dragen helm wordt verplicht gesteld

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 augustus 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken