Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer ritvergunningen nodig wegvervoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Meer ritvergunningen nodig wegvervoer

Nederlands-Duitse onderhandelingen

3 minuten leestijd

Op het ogenblik beschikken de Nederlandse beroep^oederenvervoeiders jaarlijks over 550.000 Duitse ritmachtigingen voor het vervoer naar, van, en door West-Duitsland. Dit jaarlijkse contingent kan worden verbruikt in de periode van 1 oktober tot 1 oktober. Tot en met de vorige periode, die op 30 september 1972 afliep, had het Nederlandse beroepsvervoer voldoende aan die 550.000 ritmachtigingen per jaar voor genoemd vervoer.

In het voorjaar 1973 bleek, dat er voor dit jaar (dat dus op 30 september a.s. afloopt) zoveel vervoer naar, van en door Duitsland was, dat men aan de 550.000 ritmachtigingen niet genoeg zou hebben.

De Stichting Nederlandse internationale wegvervoer organisatie (Niwo), die in ons land het totale contingent over de vervoerders verdeelt, heeft toen de kraan wat dichtgeknepen. Er kwamen dus minder ritmachtigingen ter beschiiMting van het beroepsvervoer, omdat men hoopte het met die 550.000 ritmachtigingen te kunnen uitzingen.

Daar dit niet het geval bleek te zijn heeft Nederland Duitsland om meer ritvergunningen gevraagd. Duitsland wilde toen 20.000 ritmachtigingen extra verstreklken op voorwaarde, dat de kwestie van uitbreiding van het contingent niet aan de orde zou komen bij nieuwe besprekingen over de nieuwe periode. Nederland heeft dit toen niet aanvaard.

De nieuwe minister van Vericeer en waterstaat, drs. T. E. Westerterp, heeft daarop half juni, toen in Den Haag de conferentie van Europese vervoersministers werd gehouden, met zijn Duitse collega Lauritzen over de kwestie gesproken. Drs. Westerterp werden 35.000 extra ritmachtigingen aangeboden, die hij toen heeft aanvaard onder het motto beter wat dan niets. Een maand eerder had de bewindsman reeds aangekondigd over de kwestie te willen praten met. zijn Duitse collega.

Op 4 september zulle'n Nederland'se-Duitse onderhandelingen beginnen over wegvervoersproblemen, aldus heeft premier Den Uyl donderdag op een persconferentie in Bonn meegedeeld. De premier en de minister van Buitehlandse zaken, mr. M. van der Stoel, hebben donderdag een eendaags werkbezoek aan Bonn gebracht en besprekingen gevoerd met bondskanselier Willy Brandt en de Westduitse minister van Buitenlandse zaken Walter Scheel.

De problemen van het wegvervoer, en in het bijzonder het aantal vergunningen dat beschikbaar is voor Nederlandse transportondernemingen, zijn donderdag sleohfs in het algemeen ter sprake gekomen. De eigenlijke onderhandelingen zullen worden gevoerd door het ministerie van Verkeer en waterstaat.

Minister Van der Stoeb heeft zijn Westduitse ambtgenoot voorgehouden, dat beperkende bepalingen nauwelijks zijn te rijmen met de Europese eenwording. „Gezien de Duitse reactie", aldus mr. Van der Stoel, „hebben wij meer hoop dat een constructieve oplossing kan worden bereikt".

Zouden zich tijdens de onderhandelingen moeilijkheden voordoen, dan zullen premier Den Uyl en bondskanselier Brandt opnieuw rechstreeks contact opnemen.

Eveneens in algemene zin is het probleem van de landingsrechten van de KLM ter sprake gekomen. In beginsel is besloten, dat delegaties van beide landen spoedig rond de tafel zullen gaan zitten. Nederland heeft op het punt van landingsrechten wel bepaalde wensen, maar die zijn tijdens het eendaagse werkbezoek niet in bijzonderheden besproken.

Inmiddels heeft het beroepsvervoer, dat in juni becijferde 75.000 extravergunningen nodig te hebben, toch nog extra machtigingen gekregen voor bepaald vervoer, zoals Navovervoer, vervoer naar en van Berlijh en groenteen fruitvervoer. Maar, aldus een werkgeversorganisatie van beroepsvervoerders, daarmee is het nog niet mogelijk het vervoer tot 1 oktober a.s. te dekken.

De werkgeversorganisaties hebben destijds te kennen gegeven, dat niet alleen het beroepsvervoer door het gebrek aan ritmachtigüigen werd getroffen, maar dat ook Nederlandse en Duitse verladers er de dupe van zouden worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Meer ritvergunningen nodig wegvervoer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken