Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drogisten willen weer specialisten worden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Drogisten willen weer specialisten worden

OMZETTEN STAGNEREN

4 minuten leestijd

(Van een onzer redacteuren) Dezer dagen wordt In enkele jaarbeurshallen in Utrecht de „IndroParfumeriebeurs" gehouden. Op ruim 9000 m2 tonen hier 199 deelnemers de produkten van 566 firma's uit 20 landen. Er wordt hier een enorm assortiment goederen aangeboden, dat door de drogisterijbranche in Nederland verkocht kan worden.

De cijfers bewijzen, dat de drogisten in ons land een moeilijke tijd doormaken. Niet alleen het aantal verkooppunten loopt terug, maar er is ook sprake van ees teleurstellende omzetontwikkeling.

Wat het aantal winkels betreft, was er in de jaren ' '60 nog sprake van een stijging van gemiddeld 4 pet. per jaar. In 1961 telde de brandit aantal gegroeid naar 3893. Toen ohe 3773 verkooi)punten; in 1970 was begon echter de achteruitgang. De laatste 2 jaren verdwenen 90 bedrijven. Een belangrijke oorzaak voor deze vermindering van het aantal drogisterijen is zeker de teleurstellende omzetontwikkeling. Uit de omzetstatistiek voor het dorgisterijbedrijf van het Economische instituut voor het midden- en kleinbedrijf blijkt dat in 1972 15 procent van de deelnemende bedrijven zelfs het omzetniveau van 1970 niet wist te halen. Een groep van 26 procent zweefde rond het omzetniveau van 1971. Eerst de resterende groep van 59 procent heeft een omzetniveau behaald dat duidelijk lag boven het gemiddelde van 1971. Deze ontwikkeliing schijnt zich voor te zetten in 1973. In het eerste kwartaal van dit jaar konden 32 procent van de deelnemers geen omzet stijging behalen ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Er zijn verschillende redenen aan te voeren voor het stagneren van de omzet. Daar is bijvoorbeeld de steeds sterker wordende concurrentie van warenhuizen en supermarkten, die de qua winstpercentage aantrekkelijke markt hebontdekt. Verder groeit ook de huis-aan-huisverkoop van cosmetica bijzonder hard.

Toch zijn de zorgen van de drogist deels ook van structurele aard. Veeïal zijn de dro'gisterijwinkels, die een gemiddelde oppervlakte hebben van 50 m2 zender meer te klein om het huidige aanbod te exposeren. Uit het EIM-onderzoek bleek dat eerst bij een winkeloppervlak van 100 m2 de showruimte voor verschillende groepen voldoende was... Het probleem van te kleine winkels is dan ook bijzonder knellend. Als het dus niet mogelijk is door gebrek aan ruimte een volledig assortiment te voeren, is het geen wonder, dat velen zich afvragen of de drogisterij nog kansen heeft als zelfstandig verkoopkanaal.

SPECIALISATIE

In de jaarvergadering van de Nederlandse christelijke drogistenbond sprak de voorzitter, de heer J. de Groot, onlangs als zijn mening uit dat er toch wel degelijk een toekomst is voor deze groep bedrijven, die toch altijd nog goed zijn voor een omzet van meer dan 600 miljoen gulden per jaar. Volgens de heer De Groot moet men dan echter toch weer naar specialisatie toe. Dit is noodzakelijk omdat de consument het spoor bijster wordt in het drogistenassortiment. Door de branchevervaging zag de drogist een groot deel van zijn klassieke assortiment via andere afzetkanalen naar de consument gaan. Om zijn omzetverlies te compenseren haalde hij daardoor voor hem vreemde assortimenten in huis.

Ook op deze beurs blijkt duidelijk dat de drogist een keuze zal moeten maken. Wat wij, bij een paar uur ronddwalen op deze beurs, al niet hebben gezien zou een warenhuis kunnen vullen. Uit de praktijk blijkt, dat het inkopen van nieuwe artikelen niet erg gericht ging; het beeld van de drogist is daardoor voor de huisvrouw verloren gegaan.

Tijdens een studieconfrontatie, die enkele maanden geleden werd gehouden, is men dan ook tot de conclusie gekomen, dat het nodig is dat de Nederlandse drogisterijwereld een nieuw image krijgt aangemeten. Men is daarbij tot de conclusie gekomen, dat er in de noodzakelijke specialisatie een viertal mogelijkheden zijn. Naast het oorspronkelijke Qo.iui Uiiiciii Acixit», ui^ de studieconferentie een viertal richtingen genoemd waarin de drogist zich zou kunnen specialiseren. Men dacht daarbij aan; a. de primair kosmetisch georiënteerde drogisterij, die neigt naar de parfumerie; b. de oto-drogisterij; c. de technische drogisterij (doe het zelf); 4. de drogisterij met gezondheidscentrum. Men hoopt dat deze deelassortimenten het karakter van de drogisterij als speciaalzaak zullen benadrukken en daardoor een wending van het getij wordt verkregen. Om de detaillisten te helpen bij de nieuwe wegen die zij zullen moeten gaan is bij de Indro-parfumeriebeurs een ruime plaats gereserveerd voor een voorlichtingscentrum. Hier geven 15 instituten, bonden, stichtingen en vakpers informatie op vrijwel elk terrein.

Want om de juiste weg te gaan, moet de drogist natuurlijk wel hel nodige marktinzicht hebben; dit wil zeggen dat de drogist zich bewust moet specialiseren op het gebied, dat in zijn omgeving succes zal hebben, waaraan behoefte bestaat. Een dankbare klantenkring zal hem dan een goede boterham bezorgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 augustus 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Drogisten willen weer specialisten worden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 augustus 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken