Bekijk het origineel

Doortrekken Amsterdamse metro niet verhinderen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Doortrekken Amsterdamse metro niet verhinderen

MINISTER WESTERTERP IN TWEEDE KAMER:

3 minuten leestijd

(Van onze parlementsredacteur) Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat zal Amsterdam geen strobreed in de weg leggen, als de hoofdstad haar metrolijn wil doortrekken van het Waterlooplein naar het Centraal Station. Dit betekent niet dat de rijksbijdrage voor de hoofdstedelijke ondergrondse — hiomenteel 195 miljoen — zal worden opgeschroefd. Er zal geen cent extra uit de schatkist vloeien, zolang de regering nog geen inzicht heeft in de kosten en baten van de Oostlijn.

Op grond van deze analyse — die ongeveer een half jaar aan onderzoek zal vergen — beslist het Kabinet-Den Uyl over het Amsterdamse verzoek om meer geld. Amsterdam had om een hogere bijdrage gevraagd, omdat de aanvanikelijke kostenraming van 405 miljoen gulden inmiddels op 815 miljoen is gekomen.

De percentages van de kosten die het Rijk voor zijn rekening neemt, zullen onder geen enkele voorwaarde worden opgetrokken. De rijksoverheid financiert op het ogenblik 80 procent' van de grondwervingskosten en de helft van de eigenlijke bouwkosten. De Amsterdamse wethouders Lammers en Brautigam hadden bij de regering aangeklopt voor een optrekking van de vergoeding voor de bouwkosten tot 80 procent.

Minister Westerterp deelde dit gistermiddag allemaal mee in de Tweede Kamer, waar hij door de PSP-er Van der Lek aan zijn jasje werd getrokken over de voltooiing van de Oostlijn. Het Kamerlid stelde „vergeefse" pogingen in het werfe om de werkzaamheden aan de ondergrondse a^ het Waterlooplein voorlopig stop te zetten. Hoewel hij het liefste helemaal geen metro in Amsterdam, zag rijden, besefte dr. Van der Lek dat zo'n Kameruitspraak de gemeentelijke autonomie zou aantasten. Op 8 juni had de Amsterdamse gemeenteraad namelijk besloten de Oostlijn — afkomstig uit de Bijlmer — wel door te trekken. het PvdA-Kamerlid Knot. „Onze fractie is van mening dat de enige plaats waar uitgesproken kan worden hoe het met de Nieuwmarkt zal aflopen, de gemeenteraad van Amsterdam is. Daar is een besluit genomen, dat niet onderworpen is aan het oordeel van de Kamer", verdedigde de socialist de gemeentelijke zelfbeschikking.

OiNZINNIG
Westerterp ging de PSP-er met zijn motie te ver. .Het opschorten van de werkzaamheden aan de metro is een zaak van Amsterdam, zo vond hij — de gemeentelijke autonomie in ere houdend. Voor onherroepelijke gebeurtenissen (de grote angst van Van der Lek) behoefde zijns inziens niet gevreesd te worden. In de kosten-batenanalyse zullen ook de verschillende alternatieven worden overwogen, zo zette de minister uiteen.

Het wachten op het klaar komen van een afgerond verkeers- en vervoersplan voor de regio Amsterdam ten behoeve van de metrobouw achtte de bewindsman van verkeer en waterstaat niet gewenst. Wel beloofde de minister er voor te zuUen zorgen dat een kosten-batenanalyse van de Oostlijn „een brokje" zal uitmaken van het totale verkeers- en vervoersplan. Anderen, waaronder het Hij kwam daarmee tegemoet aan de D'66-Kaimerlid mevrouw Goudsmit, vroegen zich af of de gemeentelijke autonomie te allen tijde en onder alle omstandigheden gehandhaafd moet blijven. Mevrouw Goudsmit vond het zelfs „onzinnig, krampachtig vast te houden aan de zelfbeschikking van de gemeente als het gaat om geldverspilling bij gigantische projecten, die grotendeels uit de schatkist betaald vrordeh".. Ook naaf het oordeel van- minister

TWEEDE-KAMERDEBAT
wens van het SGP-Kamerlid Van Rossum, die het onderzoek naar de kosten en baten van de metro niet los wenste te zien van het verkeersplan. De SGP-er voorzag grote moeilijlüieden als deze beide zaken niet aan elkaar zouden worden gekoppeld. De loop van het tijnenstelsel, de verbindingen en de overstapmogelijkheden zijn niet los te denken van de winsten of verliezen van de metro, aldus ir. Van Rosslm.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Doortrekken Amsterdamse metro niet verhinderen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken