Bekijk het origineel

Britse auto-industrie blijft achter

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Britse auto-industrie blijft achter

VEEL BUITENLANDSE WAGENS OP ENGELSE WEGEN

2 minuten leestijd

De Britse auto-industrie, de grootste exporteur van het land en lang beschouwd als een barometer van de economie, maakt het niet goed. Op het ogenblik is een van de drie auto's die in Groot-Brittannië worden verkocht, een buitenlandse. Vooral auto's uit West-Duitsland, Frankrijk en Japan zijn nu zeer in trek.

Een van de redenen dat de Britse auto-industrie achterblijft is de veelvuldige stakingen die er onder meer toe leiden dat voor bepaalde merken en types zeer lange wachttijden zijn gaan ontstaan. De buitenlandse fabrikanten hebben daar groot voordeel van, want als die iets ter verkoop aanbieden via hun dealers, dan is dat er ook.

In Groot-Brittannië worden op het ogenblik veel Volkswagens, Audis, BMW's, Renaults, Peugeots, Datstms, Toyota's en Mazda's gekocht.

In 1972 zorgde de Britse auto-industrie voor ruim 1,3 miljard pond of ongeveer 15 percent van alle inkomsten uit de uitvoer.

Nu het pond is gedaald wordt er in het buitenland goed verkocht, maar of men de resultaten van 1972 kan verwachten is nog onzeker. In de eerste zes maanden van 1972 heeft de autoindustrie door stakingen van allerlei aard ongeveer 290.000 wagens „verloren" tegen 225.000 in het gehele voorafgaande jaar. Dat kopers in binnen- en buitenland er genoeg van krijgen soms onmogelijk lang te moeten wachten op de Britse wagen hunner keuze, begint er steeds meer toe te leiden dat men zegt: dan koop ik een wagen uit een ander land.

Lord Stokes, directeur van Britsh Leyland Motor Corporation de enige werkelijke Britse maatschappij, de andere zijn Ford, General Motors en Chrysler — heeft niet lang geleden voorgesteld dat aan de Import beperkingen moeten worden opgelegd „totdat wij onze zaken weer voor elkaar hebben".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Britse auto-industrie blijft achter

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken