Bekijk het origineel

School geen forum om strijd der ideologiën te beslechten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

School geen forum om strijd der ideologiën te beslechten

2 minuten leestijd

De school is niet het forum waar de strijd der ideologiën moet worden beslecht. De politieke srtrijd om de maatschappij van morgen dient niet in het onderwijs te worden gestreden, maar in de maatschappelijke organen, die tot taak hebben de lijnen vast te stellen, waarlangs de maatschappelijke ontwikkeling moet worden gestuurd. De algemeen rector van de Katholieke Leergangen in Tilburg, drs. M. H. Jac. Zeijen, heeft dit vrijdag gezegd in zijn diës-rede.

Hij stelde dat het onderwijs te allen tijde zal moeten voldoen aan zijn drie grondfunkties: de herleving en voortleving van de traditionele waarden, de aanpasssing aan het actuele leefpatroon en de sociale activering voor de maatschappij van morgen.
Onderwijs heeft niet tot taak de maatschappij te hervormen en mag geen instrument zijn voor politici en theoretici om een nieuwe maatschappij af te dwingen, waarvoor in de normale maatschappijkaders de grondmentaliteit ontbreekt, aldus de rector.
„Onderwijs en opvoeding zijn geen samenvallende begrippen, hoe veel raakpunten zij beide ook hebben. Het verschil tussen beide is geen verschil in huishoudelijkheid, maar in gerichtheid. Onderwijs richt zich op scholing van het kennen en kunnen. De opvoeding kart niet buiten kunnen en kennen, maar zij richt zich primair op het vormingsproces van de persoonlijkheid", hield drs. Zeijen zijn gehoor voor.
Drs. Zeijen verwees nog naar de bisschoppelijke vastenbrief, die in zijn pleidooi voor een betere samenleving ook op het onderwijs afstevent. Hij vroeg zich af, hoe het onderwijs het bisschoppelijk vermaan ernstig kan nemen, als een van de ondertekenaars geheel Nederland in rep en roer brengt, wanneer acht studenten van een onderwijsinstelling onder zijn bestuur een kritische instelling is bijgebracht ten opzichte van het eigen gedrag en derhalve durven te vragen naar het waarom en het hoe van gangbare opvattingen en bestaande samenlevingsstructuren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

School geen forum om strijd der ideologiën te beslechten

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken