Bekijk het origineel

Gevolgen afsluiting Oosterschelde nader bezien

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gevolgen afsluiting Oosterschelde nader bezien

Loodswezen waarschuwt

3 minuten leestijd

„Het is onbegrijpelijk, dat de Nederlandse en Belgische havenautoriteiten, die afhankelijk zijn van het bevaarbaar blijven van de Westerschelde nog niets hebben ondernomen tegen de voorgenomen afsluiting van de Oosterschelde in 1978". Dit zegt de heer J. M. Bannink in het vakblad „De Nederlandse loods", dat zojuist is verschenen.

Nu de afsluitingswerken aan de Oosterschelde vorderen, moet er steeds meer gebaggerd worden om de Westerschelde op diepte te houden. De baggerwerkzaamheden worden volgens een overeenkomst tussen België en Nederland geheel door België betaald. In 1960 baggerde men 6.7 miljoen m3 baggerspecie uit de Westerschelde. De kosten bedroegen toen 170 miljoen Begische Francs. In 1972 moest er 17 miljoen kubieke meter gebaggerd worden en dat kostte België 470 miljoen Frans. Om dezelfde vaardiepte te kunnen behouden moet er steeds verder naar zee worden gebaggerd.
Door de afsluiting van de Oosterschelde zal de vaargeul voor Westkapelle zich in zuidelijke richting gaan verleggen, zo hebben deskundigen aangetoond. De scheepvaart die via het Oostgat zee kiest, vaart nu door een diepe plek in de steenbank, die ontstaan is door de uitschurende werking van de stroom die de Oosterschelde in en uit gaat.
Door het wegvallen van deze stroom zal bij de afsluiting van de Oosterschelde de uitschuring ophouden en zal de diepe plaats verzanden. De scheepvaart van en naar de Nieuwe Waterweg — naar Antwerpen en Gent bijvoorbeeld — zou daardoor nadelig beïnvloed kunnen worden.
De intensieve baggerwerken in de toegangsgeulen en in de Westerschelde zelf hebben niet tot gevolg gehad, dat Antwerpen, Terneuzen, Gent en Vlissingen-Oost voor schepen met steeds grotere diepgang bereikbaar zijn geworden. De vrees bestaat, dat in de toekomst, na het afsluiten van de Oosterschelde, de bereikbaarheid van deze havens wordt aangetast.
„De plannen, die de haven van Antwerpen dan ook koestert met haar bochtafsnijding bij Bath en haar Baalhoekkanaal met sluis en de plannen die de haven van Gent heeft met haar nieuwe zeesluis bij Terneuzen voor schepen van 125.000 ton kunnen gevoeglijk worden vergeten, wanneer de toegangswegen tot de Westerschelde minder goed bevaarbaar zullen worden", aldus de heer Bannink in zijn artikel.
In het belang van de scheepvaart lijkt het bevaarbaar blijven en houden van de Westerschelde een onvermydelijke voorwaarde. Men zal met deze overwegingen rekening dienen te houden, alvorens men overgaat tot de definitieve afsluiting van de Oosterschelde, zo besluit hij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Gevolgen afsluiting Oosterschelde nader bezien

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken