Bekijk het origineel

Pieter Jansz. Saenredam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Pieter Jansz. Saenredam

3 minuten leestijd

Pieter Jansz. Saenredam was een beroemd Nederlands schilder en tekenaar die het meest kerkinterieurs op het doek bracht, maar dan zoals de reformatie die had „geschapen", ontdaan van religieuze attributen. Op dit gebied kan Saenredam gerekend worden tot de allergrootste kunstenaars. Hij werd als zoon van de graveur Jan Pietersz. Saenredam op 9 juni 1597 in het ten westen van de Zaanstreek gelegen Assendelft geboren. Na de dood van zijn vader in 1607 verhuisde zijn moeder in 1609 met hem naar Haarlem.

Tm de zeventiende eeuw had Haarlem tal van schildersscholen. In 1612 kwam Pieter Jansz. bij de teunstschilder Frans Pieter 'Gretober to de leer voor de portret en landschapssohildeirkunst en hij verbleef daar tot 1622. In 1623 verwierf hij de meestertltel en werd hij lid van het gilde, omdat de beoefenaren van een bepaald beroep verplicht lid waren van een gilde. Van 1635 tot 1642 bekleedde hij verschillende functies in het gilde. Tijdens zijn lessen in het atelier van Grebber leerde hij Jacob van Campen (1595-1657), de beroemde Nederlandse bouwmeester - ook schilder - kennen. Zij waren leeftijdgenoten era bleven hun verdere leven vrienden;

Een fraai schilderij is dat van de Mariakerk aan de Mariaplaats van het noordoosten uit gezien, welke kerk in haar massale Romaanse stijl, een bouwwerk van bijzondere voornaamheid was, een driebeukige, geheel van tufsteen opgetrokken kruisbasiliek. In 1636 verkeerde de kerk nog in een goede staat. Het schilderij geeft bovenidien een stadsgedeelte weer, doch de voorhof bestond toen blijkens de' afbeelding niet meer. In 1656 werd de kerk afeestaan aan de Engelse gemeente, maar na 1677 geraakte het kerl^ebouw door oorlogshandelingen geschonden spoedig in verval. In 1682 waren de beide torens reeds verdwenen. Voor een deel werd de kerk in 1813 en het restant in 1844 gesloopt. Door de schilderijen van Saenredam hebben we er echter een goede indruk van overgehouden en omdat tijdens* het slopen dn 1844 de plattegrond nog is opgemeten, is een volledige reconstniotie mogelijk.

Meesterlijk zijn de prachtig gedetaüleerde interieurtekeninjgen van de Domkerk te Utrecht, eveneens zijn de tekeningen van de Domtoren van edele kwaliteit. op de kastelen Assumbung, Berkenro en bet huis Kleef. Behalve het stadhuis te Haarlem is vooral bekend zijn werk van het oude stadhuis te Amsterdam. Op dit schilderij staat vermeld: „Dit is het oiKle raadhuis van Amsterdam, dat op 7 juli 1651 is afgebrand. Getekent 1641, geschüdert in 1657". Hét is een gevoelige schildering van een smal gotisch gebouwtje met ?pn slank torentje en een zandstenen loggia aan de voorzijde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1973

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Pieter Jansz. Saenredam

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1973

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken