Bekijk het origineel

Vervoerders willen van benzinebonnen af

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Vervoerders willen van benzinebonnen af

Op andere manieren bezuinigen

2 minuten leestijd

De EVO heeft dinsdag al een nota met klachten over de huidige distributieregeling aan de staatssecretaris van verkeer en waterstaat gezonden, als basis voor het gesprek op donderdag. Belangrijkste klacht uit de EVO-nota is, dat nog steeds niet of geheel onvoldoende wordt rekening gehouden met de werkelijke brandstofverbruikcijfers voor de bestelwagens. Bij de aanvullende toewijzingen baseert men zich op algemene verbruiksgemiddelden, die in vele duidelijk aantoonbare gevallen niet hanteerbaar zijn.

Ook is volgens de organisatie geen rekening gehouden met de mogelijk meerverbruik wegens seizoenwerk of produktiepieken. In de bouw bijvoorbeeld is door het zachte winterweer de activiteit vrij groot en als gevolg daarvan is er een vergrote vraag naar materialen die aangevoerd moeten worden.
Het verstrekken van een toereikende hoeveelheid brandstof voor het woon-werkverkeer ten' behoeve van continue-bedrijven en de bouw dient te worden verruimd, aldus de mening van de EVO op grond van binnengekomen klachten uit deze bedrijfstakken. Voorts meent de EVO dat bij de toewijzing voor personenauto's aan gewichtklasse moet worden gedifferentieerd en bedrijven reeds van tien in de onderneming gebruikte auto's af de brandstofaanvraag collectief moeten kunnen indienen.

ANDER SYSTEEM

Als centrale organisatie voor de transportgebruikers in handel, ambacht en industrie zal de eigen vervoerders en verladers organisatie (EVO) donderdag '17 januari tijdens een gesprek met de staatssecretaris van Verkeer en waterstaat aandringen op vervanging van de bonnen distributie voor benzine en Ipg door eenvoudiger en minder ingrijpende maatregelen die ook effectief kunnen bijdragen tot brandstofbezuinigingen.

De organisatie van transportgebruikers zal ook voorstellen de brandstof toe wij zing voor het noodzakelijke bedrijfsmatige vervoer aan te vullen tot 100 procent indien door de overheid de noodzaak van nog een tweede distributieperiode zou worden aangetoond.

Volgens de EVO is het in vele bedrijven niet mogelijk gebleken op korte termijn een door het huidige distributiesysteem opgelegde directe bezuiniging te realiseren. Om die reden heeft de organisatie aan de overheid voorgesteld zo snel mogelljk te komen tot een centraal ambtelijk orgaan, terzijde gestaan door een adviesraad uit het bedrijfsleven, dat kan beslissen over 100 procent brandstoftoewijzing aan bedrijven die kunnen aantonen door de huidige distributieregeling in onoverkomelijke moeilijkheden te raken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 januari 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Vervoerders willen van benzinebonnen af

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 januari 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken