Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oude Galecopperbrug gaat verhuizen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Oude Galecopperbrug gaat verhuizen

TRANSPORT OVER WATER

2 minuten leestijd

UTRECHT — Zaterdag 29 juni wordt de oude Galecopperbrug van haar huidige plaats ten zuiden van Utrecht overgebracht naar Den Hommel ten westen van deze stad. De stalen boogbrug zal hier worden gebruikt voor een nieuwe verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal in de Ds. Martin Luther Kinglaan vlak naast de bestaande brug.

Voor het verplaatsen van de stalen brug, die na verwijdering van het betondek en na van 207 tot 180 meter te zijn ingekort altijd nog 1600 ton weegt, wordt gebruik gemaakt van vier elevatorbakken waarop acht stellingen zijn gebouwd. Deze worden, nadat de bakken vol water zijn gepompt, onder de brug gevaren. 
Daarna wordt het water uitgepompt, waardoor de stellingen omhoog komen en de brug van haar pijlers wordt getild. De brug wordt vervolgens plm. twee kilometer in noordwestelijke richting gevaren, bij Den Hommel tussen nieuwe landhoofden gemanoeuvreerd en daar op haar plaats gebracht. 
De twaalf meter brede brug zal van een nieuw betondek worden voorzien en begin volgend jaar klaar zijn. 
Na het wegvaren van de boogbrug, waarvoor men eerst speciaal baggerwerk in het Amsterdam-Rijnkanaal heeft moeten verrichten, kan ten noorden van de sinds 1971 in gebruik zijnde nieuwe Galecopperbrug voortgang worden gemaakt met de bouw van een tweede brug van dit type.

DRUK

De beide bruggen maken deel uit van de oeververbinding In rijksweg 12 en zijn ontworpen wegens het drukkere verkeer op de rijksweg. Bij het ontwerp is rekening gehouden met een toekomstige verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal van 100 tot 130 meter. Ook de noordelijke Galecopperbrug wordt uitgevoerd als een stalen tuibrug. In de hartlijn worden twee pylonen gebouwd waarin de brug met 76 mm dikke stalen kabels wordt bevestigd. 
De bruggen liggen onder een scheve hoek over het kanaal en twee ten opzichte van elkaar verschoven- boogbruggen zouden geen fraaie aanblik opleveren.

De nieuwe Galecopperbrug, waarvoor momenteel de landhoofden en pijlers worden gemaakt, wordt in achttien moten vervaardigd en in gedeelten op haar plaats gebracht. De noordelijke brug krijgt evenals de zuidelijke drie overspanningen, van 70, 180 en 70 meier en wordt 34,5 meter breed. De brug die eind 1976 klaar zal zijn, krijgt zes rijkstroken en aan de "buitenzijde" een tweestrooksweg met in- en uitvoegstroken voor het lokale verkeer. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juni 1974

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Oude Galecopperbrug gaat verhuizen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juni 1974

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken