Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe kansen drogisterijen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe kansen drogisterijen

6 minuten leestijd

Er zijn het laatste jaar een aanal factoren aan de oppervlakte gekomen, die meer dan de beperkte belangstelling tot nu toe verdienen en die voor de directie van de Utrechtse Jaarbeurs aanleiding zijn, die factoren aan een nadere en nauwkeurige analyse te onderwerpen. De komende IndroParfumeriebeurs (2 tot en met 5 september) te Utrecht, biedt een goede gelegenheid de nieuwe lijn in de zoveel besproken branchevervaging toe te lichten.

Het Is verstandig branchevervaging niet als een specifiek probleem van de drogisten- en parfumeriebranche te zien. Het verschijnsel openbaarde zich aan het eind van de 50-er jaren, als gevolg van de opkomst van grotere winkeleenheden', nieuwe verkoopsystemen, behoefte aan one-stop-shopping en — gegeven de noodzakelijk geachte opbrengst-kosten verhouding — assortimentsuitbreiding.

Pas skids de laatste 5 jaar heeft de drogistenbranche in toenemende mate met het verschijnsel parallelisatie te maken gehad. Assortimentsgroepen, die het alleenvertoningsrecht van de drogist waren, zijn door de grijpgrage armen van de supermarkt met zijn steeds groter wordende non-food afdelingen, ingenomen. Hoe sneller artikel-acceptatie doordrong, hoe massaler het distributiebeleid van de producent werd. Marge-concurrentie en lagere prijzen voor de consument — overigens in de meeste gevallen alleen, als „lokker" voor het food-assortiment —• waren en zijn het gevolg.

De gevolgen van de branchevertraging voor de drogist zijn niet uitgebleven. De zwakkeren zijn gesaneerd. Het wegvallen van een stuk basis-omzet, was de druppel die de emmer deed overlopen. Maar de gevolgen zijn en worden overwonnen. Er zijn vele tekenen die erop wijzen dat het toekomst-beeld voor de drogistenbranche gunstiger zal worden.

KANSEN

Detailhandelmarketing (klanten vinden, klanten houden, klanten tevreden stellen) is geen eenheidskoek. Voor elke behoefte, voor elk daarop afgestemd produkt, voor elke groep consumenten zijn er meer luxe, meer complete. Image-rijkere produkten en produkttypen, die alleen via selectieve distributie zijn af te zetten. Juist in de groep probleemloze artikelen zullen upgrading-artikelen aUeen via selectieve distributie een kans van .ïlagen hebben.

Men zegt wel eens: „de supermarkt met zijn groeiende non-food afdeling parasiteert en profiteert van de weg die de drogist heeft geplaveid". Dat is juist. Maar het schept tegelijkertijd de verplichting — én tegenover de eigen zaak 'n tegenover de groep consumenten/klanten —voortdurend aan te | doen. De ware drogist ziet kansen te over. Het is duideljjk te zien: de trends naar" exotische thee en kruiden, de nieuwe belanugstelling voor natuur en gezoindheid, de juiste actualisering van kaarsen en barbecues en de „allesvoor-de tuin" artikelen (bijv. zaden) in een diep en compleet assortiment. 
Het omzetverlies als gevolg van de branchevervagingstendenzen wordt door assortimentsuitbreiding ruimschoots opgevangen. Vooral het laatste jaar zijn er op een breed terrein zeer goede resultaten bereikt.

KOOPGEDRAG

Het koopgedrag van de consument is aan het veranderen. De welvaarts-consument van 10 jaar geleden (32 jaar, 2kinderen, man goede baan, tweede auto, 2x -per jaar op vakantie) is 42 jaar geworden. De nieuwe generatie (toen 22 jaar) is anders. Bewuster, mis' schien radicaler, evenwichtiger en ' minder bereid aan overconsumptie te doen. Hij is rationeler en economischer. 'Winkelen „in de wei" is leuk voor één of twee keer. Men vindt het te groot, te massaal, men geniet niet. Die koopgedragsveranderingen worden steeds vaker gesignaleerd. Zij zijn de eerste tekenen die duiden op een nieuwe waardering van een winkel in een wijk, buurt of centrum. Het fs een positief effect voor de drogist om de gevolgen van branchevervaging met gunstig resultaat op te vangen.

Volgens Jan Verkade, die van een aantal Europese landen, per hoofd van de bevolking, het bruto nationaal produkt, het inflatiepercentage sinds 1970, de particuliere bestedingen en de geldswaardebestedingen op een vergelijkbare rij heeft gezet, staat Nederland met bijna 40 pct. méér bestpdin gen in drie jaren ('70-'73) aan de absolute top van Europa. Het is duidelijk dat een belangrijk deel van die stijgende bestedingen aan schoonheid, gezondheid en hygiëne ten goede zullen komen. In de komende 10 jaar 10-15 pct. méér dan in de afgelopen jaren. De piek in de kwantitatieve sanering is langzamerhand vooi'bij. Er zijn in de afgelopen tijd voorzichtige voorspellingen gedaan over de ontwiktoeling van het aantal drogisten-ondernemingen in de komende jaren en de kansen cp bedrijfsvergroting en concentratie.

NIEUWE STRUCTUREN

Hoe zullen die nieuwe structuren er nu uit gaan zien? Het aantal drogisterijen zal stijgen. Het zijn er nu plus minus 1100 en ze trekken plus minus 50 pet. van de totaalomzet tot zich. Door vergroting van de verkoopoppervlakte, uitbreiding van het assortiment, marktgericht opereren, verdere ontwikkeling van personeelskosten besparende zelfbedieningsmethoden voor bepaalde artikelgroepen en professionele reclame- en promotieactiviteiten, zal het marktaandeel van deze groep drogisten stijgen tot 65 pct.

Het aantal middelformaat drogisterijen zal afnemen. In deze op dit moment nog zeer kwetsbare groep zal zich een verdere scheiding voltrekken. Aan de ene kant de up-to-date zaak met een zeer gespecialiseerd assortiment (aandacht in dit verband voor het recente samenwerkingsinitiatief van een groep z.g. farmaceutische drogisten onder de werknaam Fadro), aan de andere kant de nieuwe drogist met een breed assortiment en de mogelij'kheid uit te groeien tot „drogerette" voor de z.g. kern-woonwijken.

Het aantal kleine drogisterijen zal verder afnemen- voornamelijk een kwalitatieve sanering. Deze omzet gaat naar de grote drogisterijen en naar de raiddelformaat winkels, die door de genoemde differentiatie zich offensiever kunnen en moeten opstellen. De vraag is natuurlijk wel of het marktaandeel van de kleine drogisterijen bümen de klassieke branche blijft en niet opgeslokt zal worden door de levensmiddelenbedrijven die zich ongetwijfeld zullen blijveil inspannen de rijke vruchten van de paralellisatie te oogsten.
Hier ligt trouwens ook de kern van het probleem: Is de drogistenbranche zo sterk wat betreft kennis, visie en financiële mogelijkheden, dat ze niet alleen in staat is het omzetaanideel te behouden, maar ook het binnen de branche vrijgekomen aandeel te veroveren? De tegenspeler lijkt (met opzet niet „is"!) groot en machtig. De marketing-operaties van grootwinkelbedrijven en vrijwillig filiaal-bedrijven zullen blijvend gericht zijn op die aantrekkeijke delen van het drogistenassortiment die als „trafficbuilders" effect hebben. 
De drogist zet branchevervaging stop. pe komende Indro-Parfumeriebeurs zal dit duidelijk demonstreren, voor de producent is selectieve distributie een zeer belangrijk marketing-instrument. Hij ervaart namelijk wel een omzetstijging in de nieuwe distributiekanalen, maar merkt vrij snel (juist door de ~ toenemende concurrentie) dat de marge-afknabbeling op hetzelfde moment begint. Hij ziet dat"~er van een normaal aanbod, van een normale vraag aan inkoopzijde geen sprake meer is en dat het — ook voor de producent — een prljs-concurrentie op leven en dood is.

De drogistenbranche is de laatste jaren duidelijk geëvolueerd. Professioneler en slagvaardiger geworden. Er is begrip ontstaan voor het marketing-instrumentarium dat door anderen met succes wordt gehanteerd. Stap voor stap blijkt in praktijk dat Image, assortiment en promotie instrumenten zijii die, goed bespeelt, tot een succesvol concert kunnen leiden.  

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 juni 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Nieuwe kansen drogisterijen

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 juni 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken