Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trekpaard „Smit Rotterdam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Trekpaard „Smit Rotterdam"

2 minuten leestijd

De opdrachtgever: De Rotterdamse zeesleepbootrederij Smit Internationale bestelde reeds eerder sleepboten bij „De Merwede". We noemen de „Rode Zee", „Noordzee" en „Poolzee', drie sleepboten met een motorvermogen van 11.000 plc. Deze schepen werden tegen het eind van de zestiger jaren in gebruik genoemen.

De „Smit Rotterdam" en de „Smit Londen" krijgen een vermogen van 22.000 pk en behoren tot de sterkste slepers van de wexeld. De nieuwe trekpaardein van Smit Internationale moeten de zwaarste opdrachten die tankvaart en oliewinning voor de naaste toekomst in petto hebben, zelfstandig kunnen uitvoeren. Er zullen bijvoorbeeld enorme olieopslagtanks, reuzentankers en booreilanden versleept moeten worden, en dan nleit door twee slepers maar door slechts één sleepboot: de „Smit Rotterdam" of de „Smit Londen" voor zover het opdrachten voor Smit Internationale betreft. voorsteven van het schip, dat zich onder de waterlijn bevindt.

Hierdoor wordt de wrijving tussen , schip en water verminderd en krijgt het vaartuig een hogere sneUieid. Tot nu toe werd deze bult alleen geconstrueerd aan grote tankers en vrachtschepen, hoewel er ook sommige binnenvaartschepen met een „druppelsteven" varen. Sleepboten met bulbsteven zijn er echter nog niet in de scheepvaartwereld.

Schip en bemanning: twee begrippen die niet los van elkaar staan; vooral niet in het bergings- en sleepwezen. Dit bleek wel uit de toespraak van de heer mr. W. F. P. C. Viëtor, lid van de hoofddirectie van Smit Internationale, ter gelegenheid van de doop en tewaterlating van de bergingssleepboot „Smit Rotterdam". Hij zei, dat het in de vaart brengen van de „Smit Rotterdam" naast ondernemingsgeest en een uiterst toegewijde staf alleen maar mogelijk is omdait Nederland een heel bijzondere groep zeevarenden voortbrengt, met speciale eigenschappen van durf, behoedzaamheid en doorzettingsvermogen, welke noodzakelijk zijn bij het uitvoeren van moeilijke zeesleeptransporten en dikwijls nog moeilijker bergingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 december 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Trekpaard „Smit Rotterdam

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 december 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken