Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een zee in de Jordaanvlakte (1)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Een zee in de Jordaanvlakte (1)

Tussen Golangebergte en heuvels van Galilea

5 minuten leestijd

De zee van Galilea volgens Mattheus 4:18 heeft meerdere namen. In Numeri 34:11 wordt het de zee van Kinnéreth genoemd en voorts ook wel het meer van Genesareth of zoals het in Johannes 21: 1 staat de zee van Tiberias. In dit artikel wordt het verder aangeduid als het Meer.

Langs de oostkant van heel Galilea loopt de zogenaamde Afro-Syrische slenk, een indrukwekkende kloof die begint aan de voet van de berg Hermon en zich verder naar het zuiden voortzet tot in Afrika. Het meer is gelegen in het stroomgebied van de Jordaan, dat zijn bestaan dankt aan drie bronrivieren in het noorden. De Jordaan stroomt in zuidelijke richting door de grotendeels drooggelegde Huleh-moerassen met stroomversnellingen, kruist het meer van noord naar zuid en gaat verder naar het eindmeer de Dode Zee. Het meer heeft een diepte van 40 - 48 m. en ligt 206 m. beneden het zeeniveau.
In het gebergte herinneren borden ons steeds weer aan de hoogte van het zeeniveau. Het meer dat de vorm heeft van een harp (vandaag de naam Kinnéreth) heeft een lengte van 21 km. terwijl de breedte varieert van 9 tot 13 km. Het staat als zeer visrijk bekend en met name is de St. Petrusvis de moeite waard om te worden gegeten.

Vissers
Wanneer we de vissers in hun bootjes aan het werk zien is het of er in 2000 jaar niets is veranderd. Nog altijd wordt gedurende de nacht met kleine bootjes op het meer gevist, op overeenkomstige wijze als wij in Johannes 21 kunnen lezen. Het meer is ook bekend om zijn stormen die er plotseling kunnen opsteken.

Langs de oostelijke oever is slechts een kleine strook in handen van Israël met een breedte van 5 tot 10 km. In hoofdzaak treffen we hier bananen- en citrusplantages aan en wijngaarden. Daartussen liggen enkele kibboetsen. Een der meest voorkomende bomen om het meer is de Eucalyptus, een van oorsprong uitheemse boom die het in Israël zeer goed doet. Ook treffen we hier een rijkdom van cactussen. De knoppen van deze cactussen worden sabra's genaamd; de knop is het symbool van de joden, die in Israël zijn geboren; dit vanwege het stekelige uiterlijk en het zoete innerlijk.

Irrigatie
Irrigatie is voor Israels landbouw van primair belang en in dit opzicht speelt het meer als zoetwaterreservoir een belangrijke rol. Het water dient o.a. voor de ontwikkeling en het vruchtbaar maken van de Negevwoestijn. Via een 142 km lange pijpleiding met een doorsnede van 3 m worden miljoenen kubieke meters water naar, Kiryat Gath gepompt. Zo kan de woestijn, eens een bebost gebied, weer worden ontgonnen, dank zij een uitgebreid systeem van irrigatiewerken, een wijdvertakte buisleiding door dit gebied. Door besproeiing en bewerking van de bodem neemt de landbouw daar reeds een belangrijke plaats in. Veel bomen zijn reeds in dit gebied geplant.
Het meer en haar omgeving nemen in het Nieuwe Testament een wel zeer belangrijke plaats in. Gelegen tussen een kom van bergen is het een bijzonder mooi gebied van prachtige landschappen. Een aantal plaatsen aan de 52 km. lange oever gaan we voor u verkennen.

Capernaüm
Tot de hemel verhoogd; tot de hel nedergestoten. Dat is Kapernaüm op de noordelijke oever van het meer. Er zijn enkele ruïnes van deze plaats blootgelegd. Kapernaüm of Kefar Nachoem - dorp van Nahum - wordt herhaaldelijk in het Nieuwe Testament genoemd. In de dertiende eeuw vC klonk in dit gebied het trompetgeschal van de Israëlieten, die onder leiding van Jozua het land Kanaan binnentrokken. Op de latere handelsroute van Egypte naar Noord-Transjordanië is Kapernaüm een bloeiende grensstad geweest.
In de dagen van Jezus moet het een rijke stad zijn geweest. Volgens Mattheus 8 was er een Romeins garnizoen, terwijl Mattheus 9:9 meldt, dat er een douanepost was gevestigd. Het Sanhedrin, de hoogste gerechtelijke autoriteit der Joden verplaatste zich na de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70, naar Galilea en de gevonden resten van de synagoge zouden uit de 2e eeuw dateren.

De stad was daarvoor een tijd het centrum waar Jezus leerde, vele wonderen deed en zieken genas. Desondanks verwenste Jezus de stad om de ongelovigheid van haar inwoners (Mattheus 11:23). Uit het voorgaande is duidelijk dat de ruïne niet de synagoge is uit Jezus tijd. Mogelijk is de synagoge met dezelfde afmetingen en op dezelfde plaats gebouwd als de synagoge, waar Jezus predikte. Bij het onderzoek heeft men echter geen oudere funderingen aangetroffen. Ondanks dat wel getwijfeld wordt of de opgegraven ruïnes wel van Kapernaüm zijn, is als zeker aan te nemen, dat Jezus in deze omgeving leefde, genas en predikte.

Davidster
Omstreeks de zesde eeuw kwam Kapernaüm in verval èn de resten werden-met aarde bedelot. In 1894 is men begonnen met opgravingen; in 1921 werd de synagoge blootgelegd en in de jaren 1925/1926 gedeeltelijk herbouwd. De versiering aan de synagoge is buitengewoon rijk, waarin Joodse en Hellinistische motieven en symbolen elkaar afwisselen. In de hof van Kapernaüm zien we allerlei stenen werktuigen, zoals basalten meelmolens en een grote oliepers. Brokstukken kalksteen tonen artistiek uitgehouwen versieringen als de zeven vruchten, palmbomen, zevenarmige kandelaars, de zespuntige Davidsster — altijd het joodse symbool — en de vijfpuntige ster van Salomo. Daarnaast ook Griekse motieven zoals de meanderrand, vaas en lauwerkrans.
Kortgeleden zijn de resten van een woonhuis ontgraven, welke onder ruïne van een achthoekige byzantijnse kapel te voorschijn kwamen. In dit huis zou Petrus hebben gewoond. Er is echter geen bewijs voor.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Thursday 23 January 1975

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Een zee in de Jordaanvlakte (1)

Bekijk de hele uitgave van Thursday 23 January 1975

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken