Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EMINENT PRESENTEERT NIEUW TOPMODEL

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

EMINENT PRESENTEERT NIEUW TOPMODEL

Directeur Vreeken: Geen statussymbool

6 minuten leestijd

Directeur C. Vreeken van de Eminentfabrieken was het pertinent met ons oneens toen wij gisteren opmerkten dat veel dure elektronische orgels vaak slechts een statussymbool zijn. Ook bestreed hij onze stelling dat veel mensen die een elektronisch hebben staan, niet kunnen spelen. Vreeken kwam met de cijfers op tafel.

Terwijl beneden in de kelder van het Amsterdamse etablissement „De Drie Maaghden" de ene na de andere demonstratie op het nieuwste Eminent-snufje werd gegeven, nam Vreeken ons mee naar een bovenzaaltje van dit middeleeuws pand en vertelde ons de uitslag van een enquête die een student enkele jaren geleden heeft gehouden.

Deze student werkte aan een proefschrift en met medewerking van de Eminentfabrieken in Bodegraven stuurde hij pakweg 10.000 enquêteformulieren van vier kantjes naar bezitters van elektronische orgels; 95 procent van de formulieren werd ingevuld. Een van de meest opzienbarende conclusies was dat vrijwel niet één elektronisch orgel onbespeeld bleef.
Integendeel, volgens Vreeken die steunt op dit onderzoek, het elektronisch muziekinstrument wordt wel degelijk gebruikt, dank zij de hoofdtelefoon. De organist heeft een hoofdtelefoon op, zijn familieleden horen nu niet de talrijke fouten en klaaglijke toontjes die worden voortgebracht en pas als de ouverture of de toccata goed in de vingers zit, mogen de familieleden meegenieten en de solist bewonderen.

Practica
Veel handelaren, aldus directeur Vreeken, verzorgen muzieklessen via practica. Een hem bekende handelaar heeft bijvoorbeeld 700 leerlingen; Er wordt gespeeld dat het een lust is en niet alleen op de meest verkochte orgels van twee- tot drieduizend gulden, maar ook op de veel duurdere. Er zijn extreme gevallen bekend van orgelfans die bij wijze van spreken een orgel van 15.000 gulden hebben staan, terwijl hun meubilair uit sinaasappelkistjes is samengesteld. Alles hebben ze over voor hun orgel.
Wij herhaalden voor de heer Vreeken de opmerking van een muziekdrukker die ons vorig jaar zei dat de mensen nauwelijks nog bladmuziek kopen. Als ze willen leren spelen, kopen ze hoogstens de eerste twee deeltjes van een tamelijk uitvoerige cursus en geven het dan op. De muziekdrukker wist relatief veel gevallen dat het dure en mooie orgel daar maar stond te staan.
Zoals gezegd. Vreeken is het er pertinent mee oneens. Overigens kun je je natuurlijk afvragen wat „orgelspelen" inhoudt. Zichzelf behelpen met wat wijsjes en zo is uiteraard nog heel wat anders dan de muziek werkelijk beheersen op een aanvaardbaar muzikaal niveau, dat geoefende mede-spelers zonder moeite kunnen aanhoren.

Hausse
Vreeken verwacht ook dat de huidige hausse in de verkoop van elektronische orgels wel enige tijd zal aanhouden. Dit jaar maakt Eminent zijn 100.000ste orgel en er zijn in Nederland 4 miljoen gezinnen. (Er zijn uiteraard meer orgelfabrieken dan Eminent alleen, red.) Vorig jaar tijdens de oliecrisis steeg de omzet plotseling met 30 procent. De mensen die uit het jachtige leven willen ontsnappen, hebben meer vrije tijd en meer welvaart en kopen dus orgels.
Daarmee is een stukje overwinning van de techniek geboekstaafd, nadat Eminent en anderen een jaar of twintig geleden heel wat reserves hadden te overwinnen met hun elektronica. Het geheide argument is nog steeds dat een elektronisch orgel niet vergeleken mag worden met een kerkpijporgel. Als je blijft vergelijken, valt dat meestal in het voordeel uit van het pijporgel. Liever, zo hield men het ons voor, moet men spreken van twee grootheden naast elkaar. Bovendien is het bijna onbetaalbaar om in de huiskamer een pijporgel te plaatsen. Daarentegen delft het harmonium het onderspit als dat vergeleken wordt met het elektronisch orgel, want het harmonium is uiteindelijk ook maar een regelrechte nabootsing.

Presentatie
Wat er allemaal uit een orgel te halen valt, hoorden we gisteren tijdens de presentatie voor Nederland van het Grand Theatre-orgel van Eminent (prijs f 15.950), het grootste Eminentorgel waar alles ingebouwd zit. Ir. T. van der Kooy heeft er jaren aan zitten sleutelen met zijn research-team. Eminent exposeert dit orgel eind deze maand op de Frankfurter Messe en verwacht dat de Eminent-export (thans al de helft van de produktie) nog zal toenemen.
En dan nu het orgel zelf. Wie de details wil weten, spoede zich naar zijn muziekhandelaar die wellicht een exemplaar heeft staan en in ieder geval wat folders heeft klaar liggen. Daarom hier enkel de belangrijkste vondsten.

Mogelijkheden
Veel verschillende mogelijkheden zijn bijeen gebracht: variabele registers, vast ingestelde registers, percussion substains (harpsichord, cymbalo, piano, harp, vibraphone, musicbox), solo-stemmen (11 stuks, zowel houten als metalen blaasinstrumenten en strijkers), een string ensemble (ter nabootsing van een kamerorkestje), de marimba en de xylophone, talrijke effecten als orbitone, chrus, vibrato, vibra, multivoice, percussins, repeatpercussin, tuning control, wah, wow, arpeggio slagwerk en een rith-o-matic.
De twee manualen omvatten elk vier octaven en het pedaal heeft 13 toetsen. De versterkers zorgen voor een muziekvermogen van 105 Watt door vijf luidsprekers.
Van de solostemmen vonden wij de fluit en het klavecimbel uitermate geslaagd, de harp leek nergens naar. De Engelse hoorn, evenals de trompet „kwamen ook goed door" maar de klarinet was weer minnetjes. En met deze opmerkingen zijn we weer op het subjectieve terrein van het vergelijken tussen kerkpijporgel en elektronisch orgel.

Klassiek
De Eminent 2000 Grand Theatre zoals de naam al zegt — is meer geschikt voor allerlei soorten a-religieuze amusementsmuziek dan voor het klassiek of klassiek-religieuze genre. De demonstratie-organisten brachten o.a. J. S. Bach ten gehore in een klank die al te gewatteerd voor onze oren doorkwam, gewend als die zijn aan de scherpe maar heerlijk heldere tonen van de Arp Schnitgerorgel in Duitsland en Nederland die uitermate geschikt zijn voor Baehconcerten.
Dat betekent niet dat wij dit nieuwste snufje van Eminent meteen afschrijven. Integendeel, wij geloven Vreeken op zijn woord dat uit dit orgel een volledig kerkorgel te bouwen valt. Overigens zijn heel wat mensen die al jaren wachten op een werkelijk grote Eminent, wel blij. Op papier zijn nu al 25 Grand Theatre orgels verkocht. Dit jaar worden er 450 van gefabriceerd en waarschijlijk zijn ze halverwege volgende maand bij voorbaat al uitverkocht.

Reacties
De reacties van de talrijk aanwezige muziekhandelaren, gisteren in „De Drie Maaghden", waren over het algemeen positief. De handelaren in „klassiek" waren minder positief, gezien hun verwachtingen voor verkoop; voorlopig lijkt orthodox kerkelijk Nederland zich dit instrument nog niet aan te schaffen. Maar bijvoorbeeld in Hervormde en Gereformeerde kerken, aldus Vreeken, waar naast het kerkorgel voor de samenzang ook diverse andere instrumenten (gitaar, e.d.) worden gebruikt, zal dit elektronisch nieuwtje er wel ingaan. Ondanks de 16.000 gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 februari 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

EMINENT PRESENTEERT NIEUW TOPMODEL

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 februari 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken