Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moeilijke onderhandelingen beroepsgoederenvervoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Moeilijke onderhandelingen beroepsgoederenvervoer

CAO 1975 nog lang niet rond

3 minuten leestijd

De onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer over de nieuwe CAO voor dit jaar blijken erg moeilijk te liggen. Op een vergadering in Utrecht hebben zaterdag de leden van de Vakgroep beroepsgoederenvervoer van de Vervoersbond CNV hun grote teleurstelling uitgesproken over het laatste aanbod van de werkgevers.

In een vorige vergadering gaven ze de cao-delegatie opdraclit een extra voorschot van ƒ60 te bepleiten voor het inhalen van de loonachterstand. De werkgevers wilden echter niet verder gaan dan ƒ25. De tot nu toe gevoerde classificatie-onderzoeken van werkgevers en werknemers naar de hoogte van de achterstand hebben geen oplossing gebracht, omdat — zoals de heer C. Groenendijk van de Vervoersbond CNV zei — de werkgevers het gemiddelde loon van een industrie-arbeider niet. aanvaardbaar achten. Ze nomen echter ook geen alternatief.

De vakgroepsvergadering deed de suggestie de werkgevers voor te stellen een twee-jarige cao af te sluiten met inhaalfases tot ƒ70 uitlopen, waarna zekerheid moet worden geboden dat er een derde inhaalfase op 1 januari 1977 zal kunnen worden geëffectueerd met als extra daarbij een correctie op basis van het werkclassificatierapport.

De CNV beroepsvervoerders vinden dat de werkgevers met hun „neen" tot nu toe te mistig zijn gebleven. Ze willen meer zekerheid.

De bereidheid werd uitgesproken de conclusies van de rapporten van werkgevers en werknemers over de berekening van de achterstand (de werkgevers zeggen ƒ84, de vakbonden ƒ97) aan een commissie van deskundigen ter beoordeling voor te leggen.

Het inhalen van de loonachterstand zal tot een zekere sanering van de bedrijfstak leiden, zo meent de heer Groenendijk, maar dat hoeft geen koude sanering te zijn. Als er sprake is van veel zwart vervoer zoals de staatssecretaris van Verkeer en Wattart Van Hulten pas nog zei inVeenda m, kan de regering daaraan het nodige doen door de grenscontrole te verscherpen. De bonafide beroepsgoederenvervoerders worden daarbij tevens een handje geholpen.

Een één-jarige cao op basis van het aanbod van de werkgevers wijzen de CNV-ers af. Daarom kwamen zij met het compromis van het twee-jarig contract en gefaseerde inhaal van de achterstand. In een vrijdag aan de werkgeversorganisaties in het beroepsgoederenvervoer gezonden brief hebben de drie vervoersbonden van NVV, CNV en NKV nog eens herhaald dat zij het onbegrijpelijk vinden dat de werkgevers het gemiddelde verdiende loon van de industrie-arbeiders voor de chauffeurs afwijzen, zonder een alternatief te noemen voor een' evenwichtige arbeidsbeloning.

De globale achterstand moet worden ingehaald en daaiVoor moet een „vertrekpunt" worden gekozen. De heer Groenendijk meent dat er een basis is gevonden voor een' nader gesprek met de werkgevers, maar zal eerst nog overleg plegen met zijn collega's van de andere vervoersbonden. D'oor de toenemende scherpe concurrentie in het beroepsgoederenvervoer is het naar zijn mening meer dan ooit nodig dat de bedrijfstak gezond wordt gemaakt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 maart 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Moeilijke onderhandelingen beroepsgoederenvervoer

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 maart 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken