Bekijk het origineel

Kiel gelegd voor eerste fregat

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kiel gelegd voor eerste fregat

Bij werf „De Schelde"

2 minuten leestijd

VLISSINGEN — Dinsdagmorgen is bij de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" (lid van het Rijn-Schelde-Verolme concern) de kiel gelegd voor het standaard-fregat „Kortenaer". In totaal zal de werf acht van deze fregatten voor de Koninklijke Marine bouwen.

De mogelijkheid bestaat bovendien, dat er in de komende jaren nog vijf fregatten bij ,,De Schelde" zullen worden besteld. De ,,Kortenear", waarvan de kiel werd gelegd door waarnemend plv. secretaris-generaal van de Koninklijke marine, de heer M. de Jonge, zal in april 1978 worden opgeleverd.
Alle te bouwen standaard-fregatten krijgen dezelfde afmetingen. De lengte bedraagt 128 meter en de breedte 14,40 meter. De schepen worden uitgerust met twee scheepsschroeven, die worden, aangedreven door Rolls Royce gasturbine-installaties. De maximumsnelheid van de fregatten, met een waterverplaatsing van 3.500 ton zal 30 knopen (54 km/u) bedragen. Evenals de ,,Kortenaer" zullen de andere zeven fregatten genoemd worden naar bevelhebbers uit de toenmalige admiraliteiten van de Maze, Noorderkwartier, Amsterdam en Zeeland, namelijk: „Callenburgh", ,,an Kinsbergen", „Banckert", „Piet Heyn" ,,Pieter Florisz". „Witte de With" en „Abraham Crijnssen". Bij het ontwerp van de schepen heeft de automatisering van de apparatuur een belangrijke rol gespeeld. Hierdoor kan men het personeelsbestand beperken en de bemanning een goede accommodatie verschaffen in de beperkte ruimte van een oorlogsschip.
De schepen worden uitgerust met onderzeebootbestrijdingsmiddelen (sonarinstallatie, torpedo's), wapens tegen oppervlaktedoelen en wapens voor zelfverdediging tegen aanvallen vanuit de lucht.
Deze zgn. „S-fregatten" zullen in de eerste plaats als taak krijgen het voorkomen van crises. In gevechtssituaties zullen de schepen deel moeten nemen aan het beveiligen van de zeeverbindingen in bondgenootschappelijk verband. Het operatieterrein van de schepen zal zowel in vredes- als in oorlogstijd in de Atlantische Oceaan en de aangrenzende zeeën liggen.
Do standaardfregatten kosten ƒ 208 miljoen per stuk, gerekend naar het prijspeil van 1974. Door de bouw van de acht fregatten is scheepswerf „De Schelde" tot het begin van de jaren tachtig volledig bezet. Voorlopig zullen er zelfs geen koopvaardijschepen meer op deze werf worden gebouwd. Alle scheepsbouwers zullen worden ingezet bij de bouw van de standaardfregatten.
Momenteel heeft het Rijn-Schelde — eVrolme concern (hiervan maakt „De Schelde" deel uit) ook nóg twee geleide — wapen fregatten de „Tromp" en „De Ruyter" en een bevoorradingsschip voor de Koninklijke marine in aanbouw.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 april 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Kiel gelegd voor eerste fregat

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 april 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken