Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schoolbegeleidingsdiensten raakvlakken buiten onderwijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schoolbegeleidingsdiensten raakvlakken buiten onderwijs

Nota Van Kemenade verschenen

3 minuten leestijd

De totale kosten voor de basisvoorzieningen voor de schoolbegeleiding worden geschat op 125 à 150 miljoen per jaar. Voor de subsidiëring kan het rijk een vijfde deel tot een kwart van deze kosten betalen. De rest komt vrijwel geheel voor rekening van de gemeenten.Verhoging van de directe rijksbijdrage hangt af van de toekomstige situatie van de rijksfinanciën en van het belang van andere overheidstaken. Activiteiten, die het basisniveau te boven gaan of zijn afgestemd op specifieke plaatselijke en regionale wensen, moeten uit een aanvullende financiering worden bekostigd.

Dit staat in de discussienota schoolbegeleiding, die minister Van Kemenade (onderwijs en wetenschappen) vandaag heeft gepubliceerd. Tot december van dit jaar kunnen reacties op de nota aan de minister worden gestuurd. Ons land telt thans ruim zestig schoolbegeleidingsdiensten. Daaraan werken 800 tot 1000 personen mee. Op de begroting van het ministerie staat hiervoor voor dit jaar een bedrag van ruim 27 miljoen gulden uitgetrokken.
Bij schoolbegeleiding gaat het om ondersteuning voor de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs in de school en om hulpverlening voor de individuele leerling. Uitgangspunt voor de dienst is een dienstverlenende functie. De school blijft verantwoordelijk voor inhoud en vorm van het onderwijsleerproces en voor de schoolloopbaan van de leerlingen, aldus de bewindsman.

BESTUUR
Aan de bestuursvorm van de schoolbegeleidingsdiensten, die door het rijk worden gesubsidieerd, wordt de eis gesteld, dat alle deelnemende onderwijsinrichtingen aan het bestuur van de dienst moeten kunnen deelnemen op een manier, die recht doet wedervaren aan hun verantwoordelijkheid voor de dienst. In de nota wordt geen voorkeur uitgesproken voor publiekrechtelijke of een privaatrechtelijke bestuursvorm (bijvoorbeeld een gemeentebestuur of een stichting c.j. vereniging).
De schoolbegeleiding behoort volgens de discussienota over het algemeen tot de taak van deze schoolbegeleidingsdiensten. In bepaalde gevallen kunnen ook de landelijke pedagogische centra er aan bijdragen. De relatie tussen een school en een dienst moet berusten op basis van vrijwilligheid.
Gezien de samenhang met het landelijk onderwijsbeleid zullen deze diensten nu vooral aandacht moeten schenken aan onderwijsachterstanden, vernieuwing van kleuter- en lager onderwijs en waar mogelijk aan experimenten voor een middenschool.

BUITEN DE SCHOOL
De diensten hebben raakvlakken met buitenschoolse voorzieningen als gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening, samenlevingsopbouw, vormings- en ontwikkelingswerk en voorlichting over beroepskeuze en beroepen.

Uitgangspunt voor de relaties met andere instellingen is dat de schoolbegeleiding beperkt dient te blijven tot behandeling van problemen, die in direct verband staan met het onderwijsleerproces en die in de directe praktijk kunnen worden opgelost. De bewindsman gaat in het „Woord vooraf" ook in op kritiek, die organisaties van bijzonder onderwijs hebben geuit om de scholen meer invloed te geven op de programma's van de schoolbegeleidingsdiensten. (Zie hierover pag. 2).
Volgens minister Van Kemenade kan de invloed van het onderwijs op de diensten ook op een andere manier tot zijn recht komen. Bij het aantrekken van personeel zou bijvoorbeeld rekening kunnen worden gehouden met de levensbeschouwelijke verscheidenheid. De bewindsman ziet in de voorgestelde mede-financiering grote praktische problemen alsmede bezwaren voor de continuïteit en de verantwoorde opzet van het schoolbegeleidingswerk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 28 april 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Schoolbegeleidingsdiensten raakvlakken buiten onderwijs

Bekijk de hele uitgave van maandag 28 april 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken