Bekijk het origineel

Ruit rond Rotterdam in gebruik genomen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ruit rond Rotterdam in gebruik genomen

Eerste ringweg in ons land

4 minuten leestijd

ROTTERDAM — De verkeersweg rondom Rotterdam is donderdagmiddag officieel in gebruik genomen. De zogenaamde Ruit werd symbolisch door minister drs. T. E. Westerterp aan burgemeester A. A. van der Louw overgedragen. De overdracht had plaats in de burgerzaal van het stadhuis te Rotterdam. De Maasstad is de eerste stad in ons land, die geheel is omringd door een samenstel van wegen, die een gesloten geheel vormen.

Aan de ruit is ongeveer 18 jaar gewerkt, waarbij voortdurend maatregelen moesten woerden getroffen om het steeds toenemende verkeer zo normaal mogelijke kunnen verwerken.
Verschillende kunstwerken zijn een onderdeel van de Rotterdamse ruit. We noemen de Van Brienenoordbrug, het Kleinpolderplein en de Beneluxtunnel.

De verkeerssituatie in en rondom Rotterdam is door de aanleg van de randwegen' met bijbehorende kunstwezen aanzienlijk verbeterd. 
Het doorgaande verkeer, dat bijvoorbeeld uit Vlissingen komt richting Utrecht behoeft in tegenstelling tot de oude situatie niet meer door de stad. 
De verkeersdrukte in de stad is dan ook, zo stelde burgemeester Van der Louw, teruggelopen. 
„Dit past goed in het streven van het gemeentebestuur van de Maasstad om het gebruik van auto's in het stadsverkeer af te remmen", aldus Van der Louw.

VAN BRIENENOORDBRUG

Een knelpunt binnen de ruit vormt de Van Brienenoordbrug. Minister Westerterp ging er in zijn toespraak uitvoerig op in. „De Van Brienenoordbrug krijgt de laatste tijd een wat nare reputatie door de filevormingen die zich elke dag opnieuw weer voordoen. 
Om het verkeer hierop te attenderen zijn langs de rijkswegen rondom Rotterdam zogenaamde matrixborden opgesteld, die het verkeer rondom op filevorming bij de brug attenderen. De automobilisten kunnen dan een alternatieve route via de Beneluxtunnel (toltunnel) kiezen.

Ook wees de minister van verkeer s-n waterstaat erop. dat ter ontlasting van het verkeer plannen in de maak zijn om aan de zijkanten van de Van Brienenoordbrug fiets- en bromfietspaden te bouwen. Dan kunnen de huidige bromfietspaden op de brug door het autoverkeer worden gebruikt.

ALEXANDERTUNNEL

Het mooiste zou natuurlijk zijn, aldus minister Westerterp, de aanleg van de Alexandertunnel naast de bestaande brug. Voor de nabije toekomst zit de bouw van deze tunnel met aansluitende wegen er echter nog niet in, aldus Westerterp.

Deze mededeling van de minister was geen teleurstelling voor de eerste burger van de Maasstad. Van der Louw hoopte, dat de aanleg van een dergelijk kunstwerk niet nodig zal zijn.

Hij was bang dat IJsselmonde nog verder zal worden aangetast door de aanleg van een tunnel met bijbehorende wegen. Ook zou de aanleg van de Alexandertunnel een verstoring betekenen voor de woningbouw in dit gebied.

Toch zal er, aldus minister Westerterp zo spoedig mogelijk een tracé voor de tunnel worden vastgesteld, zodat er de mogelijkheid blijft bestaan om een tweede verbinding over de Nieuwe Maas (bij IJsselmonde) tot stand te brengen.

BEWEGWIJZERING

Nog een ander probleem kwam tijdens de druk bezochte bijeenkomst (n de burgerzaal aan de orde. Er waren bij de minister klachten binnengekomen over de bewegwijzering op de ruit rond Rotterdam. Voor de richting Rotterdam zou steeds „rechtdoor" worden verwezen, zodat de automobilist met bestemming Rotterdam eindeloos op de ruit blijft rijden. 
Welnu, daarin zal volgens de minister verbetering komen. Voor plaatselijke afritten (bijv, naar IJsselmonde, Alexanderpolder) rullen er speciale borden worden opgesteld. Op die manier kan de automobilist duidelijk zien welke afrit er gekozen moet worden om de juiste bestemming te vinden.

Na de toespraken van ir. J. P. Neeteson, hoofddirecteur landwegen, oeververbindingen en wegverkeer van de Rijkswaterstaat, minister Westerterp en burgemeester Van der touw reikte een hoogwerker van Rijkswaterstaat een pakket aan door de deur van de burgerzaal (op de ie verdieping van het stadhuis) waarin een met glas bewerkte ruit zat. Met het openen van het pakket door Rotterdams eerste burger is de ingebruikname van een „ronde ruit" rondom 's werelds grootste  havenstad een feit geworden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 1975

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Ruit rond Rotterdam in gebruik genomen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 1975

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken