Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aanvaringen tijdens mist op vaarwegen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aanvaringen tijdens mist op vaarwegen

Kapitein in Rotterdamse haven verdronken

3 minuten leestijd

WILLEMSTAD — De mist heeft veel ongelukken in de scheepvaart ten gevolge gehad. In de Oosterschelde, bij de zuidelijke ingang van het Schelde-Rijnkanaal is vrijdagavond de Belgische binnenvaarttanker ,Liege' uit Antwerpen op een zandbank vast gelopen. Het schip is gebroken en verloor 26 ton van de totale lading van 1100 ton — licht ontvlambare tolueen, een olieachtige vloeistof. De scheepvaart is hierdoor enige tijd gestremd.In de haven van Rotterdam is een kapitein van een duwboot verdronken.

In de loop van de zaterdag is de Liege naar de werkhaven bij Zijpe gesleept, waarbij de lading van het schip is overgepompt in lichters- Het schip is later op de dag versleept en Kal op een werf gerepareerd worden.

Volgens Rijkshavenmeester H. Edens heeft het zogenaamde rampenplan, dat vorig jaar werd opgesteld voor het gehele Scheldegebied, bijzonder goed gefunctioneerd. De samenwerking tussen rijkspolitie, bergers en brandweerkorpsen uit Brabant en Zeeland verliep snel en doelmatig.

Bij het vrijkomen van de tolueen uit de Liege vreesde men aanvankelijk gevaar voor ontploffing. Rijkswaterstaat heeft de omgeving afgepeild op gasconcentraties, maar die bleven ver onder de explosiegrens. 

Nadat de tanker Liege vrijdagmiddag begon te lekken is meteen de scheepvaart stilgelegd in de Schelde-Rijnverbinding. Toen in de nacht van vrijdag op zaterdag het schip weer begon te lekken is de vaart opnieuw stilgelegd. Twee sleepboten hebben de tanker weggesleept.

In het Thoolse Gat is het binnenvaartschip De Franca met een lading kunstmest vastgelopen. Het schip is vlotgetrokken en voor een voorlopige e het Thoolse Gat ingesleept.

ROTTERDAM

In de Rotterdamse haven is de 39-jarige kapitein J. Herwijnen uit Zwijndrecht verdronken, toen zijn duwboot werd overvaren. Het ongeluk gebeurde rond drie uur zaterdagochtend in de Botlek-haven. Men was bezig de duwboot te spannen voor de duweenheid, een schip zonder motor. 

De 37-jarige matroos H. de Jong kon uit het water worden gered. 
Naar later meegedeeld is door de Rotterdamse politie was de oorzaak van het ongeluk het uitvallen van de motor van de Independent 5, de duwboot. 
Deze was bij zeer dichte mist bezig stuurassistentie te verlenen aan de duweenheid Roba 3. Toen de motor uitviel werd de Independent door de Roba omvergetrokken en zonk.

WESTERSCHELDE

Zaterdagmiddag rond één uur zijn op de Westerschelde even voorbij Hansweert in dichte mist twee schepen met elkaar in aanvaring gekomen. De ruim 4000 ton metende Algerijnse tanker Evenroschd liep een gat op beneden de waterlijn, waardoor het schip onmiddellijk slagzij begon te maken en ruwe olie verloor. Door overpompen in andere tank kon verder olieverlies voorkomen worden.
Volgens de rijkshavenmeester van het Westerscheldegebied drijft de ruwe olie, gezien de windrichting naar de Zuid-Bevelandse oever, maar hoe groot de verontreiniging zal zijn is nog niet bekend.

Het tweede schip, dat bij de aanvaring betrokken was, het 8000 ton metende oostduitse vrachtschip Lubbinau dat van Antwerpen op weg was naar zee, is met materiële schade teruggevaren naar Antwerpen. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Voor de mond van de Rotterdamse Maashaven liep de binnenvaarttanker Volker grote schade op, toen hij in aanvaring kwam met een sleepboot, de Cumulus, die ook zwaar beschadigd werd. 
De Volker verloor 5000 liter gasolie, die in de Nieuwe Maas terechtkwam.

Ook in andere landen deden zich veel ongelukken door de mist voor.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 november 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Aanvaringen tijdens mist op vaarwegen

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 november 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken