Bekijk het origineel

Met klompenmaken is de kost nog best te verdienen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Met klompenmaken is de kost nog best te verdienen

GOEDE AFZET VOOR STRIENSE RONDNEUS

7 minuten leestijd

De Striense rondneus wordt „geboren** in de werkplaats van klompenmaker B. Hooghwerff aan het Haagje te Westmaas. We bezochten de klompenmaker, die al vanaf z^n tiende jaar in het vak zit, in zijn sfeervolle werkkamer.

„Van mijn vader heb ik het klompen maken geleerd" zo begint Hoogrhwerff zijn verhaal. „Hij woonde In Strijeen (Strien); daar is een broer van mij nog- steeds klompenmaker. Al spoedig begon ik een zaakje voor mezelf. Dat is nu al weer 52 Jaar greleden". Slechte herinneringen heeft de klompenmaker nog aan de crisistijd. „Er heerste toen een grote werkloosheid ik; kreeg nog green zestig cent voor een paar klompen".

Dat het maken van „houten schoenen" vroeger beslist geen vetpot was, mag wel blijken uit het feit, dat de meeste klompenmakers er nog een ander baantje bij hadden. Men ging soms mennen bij een boer. Dat was beslist nodig om iedere zaterdagavond een weekgeld bijeen te hebben.

Vlak na de oorlog is Hooghwerff met noe andere klompenmakers in de Hoeksche Waard op het gebruik van machines overgegaan. We zullen het „produktie-proces" van de Striense rondneus eens volgen.

Moeilijkheden

Eerst gaat Hooghwerff goede bomen uitzoeken om te kappen. Hij gebruikt populieren en wilgenbomen. Gelukkig kan hij in de Hoeksche Waard nog aan voldoende hout komen. Toch komen er moeilijkheden. Er komen steeds meer gebieden .op het Zuidhollandse eiland waar geen bomen gekapt mogen worden. „Ik heb geen goed woord over voor die milieu-beweging. Onder Nieuw-Beijerland staan bomen, die zeer geschikt zijn voor klompen, maar we mogen er niet aankomen. Eerst moeten ze gaan rotten, dan mogen we die bomen pas gaan kappen".

 De boomstammen worden vervolgens in stukken gezaagd en van de schors ontdaan. Zo ontstaan er stammetjes, die door Hooghwerff met zware beitels worden gekloofd in blokken, ter grootte van een klomp. Vroeger gebeurde dit allemaal met de hand. Nu heeft de klompenmaker de beschikking over een lintzaag, waardoor het werk veel vlugger kan gebeuren.

Een speciale machine zorgt ervoor, dat de blokken hout het model van een klomp krijgen. Ook deze bewerking moest voor de oorlog met de hand gebeuren. Het ,was een zeer arbeidsintensief karwei. Dan komt het uithollen van de klomp. Nu met een machine; vroeger met behulp van verschillende soorten handboren. Het belangrijkste is nog steeds de afwerking van de klomp. Na het glad schuren wordt het produkt keurig in de verf gezet. Enkele koperen pinnetjes komen op de kap van de klomp... en de „houten schoen" is klaar voor de verkoop.

Verkoop aan huis

Alle klompen, die Hooghwerff maakt, worden aan huis verkocht. Eigenlijk zou iedere klompenmaker dit moeten doen, vindt de klompenmaker uit Westmaas. Volgens hem hoort de verkoop van „houten schoenen" helemaal niet thuis in de winkel. „Als er mensen zijn, die klompen willen hebben, dan moeten ze toch bij de klompenmaker zijn?"

 Of er brood met het klompen maken te verdienen is? ledere klompenmaker, die een goede klomp levert, kan vandaag de dag een omzet halen, waarvan men goed kan leven. Juist de kwaliteit van het produkt is bepalend voor de verkoop. Volgens de Westmaase klompenmaker zitten er in Brabant verscheidene klompenmakers die geen goede klompen afleveren. Het is duidelijk, dat een koper daar niet meer terugkomt.

Wanneer hebben we met klompen van een goede kwaliteit te doen?  Hooghwerff pakt een paar versleten klompen. Kijk", zegt hij, het vlak van de klompen is overal gelijk afjgesleten. Er zit geen gat in de klomp. De bodem is alleen te dun geworden. Slechte klompen slijten ongelijk af. Op een bepaalde plaats komt er ineens een gat in. Het is duidelijk. dat een goede klomp dus veel langer mee graat, omdat het langer duurt voordat het „vlak" van de klomp is afgesleten".

 Excursies

Belangstelling is er genoeg voor het werk van Hooghwerff. Regelmatig komen er groepen schoolkinderen naar zijn knusse werkplaats aan het Haagje. En heus niet alleen uit de Hoeksche Waard, integendeel, uit vele plaatsen in ons land komen de kinderen naar hem toe. Zelfs uit het buitenland toont men belangstelling voor het oer Oudhollandse beroep van klompenmaken. ,3nkele keren per jaar komen er reisgezelschappen uit andere landen, voor wie ik mijn beroep demonstreer", zo vertelt de klompenmaker ons.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1976

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Met klompenmaken is de kost nog best te verdienen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1976

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken