Bekijk het origineel

Maak het niet te bont

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Maak het niet te bont

6 minuten leestijd

Onlangs is een onderzoek ing'esteld naar de fotografeer-gewoonten van het Nederlandse volk. Daaruit bl^kt, dat driekwart van alle foto's" en dia's „kleur" is en de rest zwart/wit. In 1960 was dat nog precies andersom. Deze tendens ten gunste van kleur zet zich. voort.

Hier enkele belangrijke tips voor iedereen die in kleur fotografeert:

Er is een groot verschil tussen „kleurig" en „bont". Bont is een chaos, waarin allerlei kleuren om aandacht schreeuwen. Een klassiek voorbeeld is de foto van een bloemboUenveld. In het echt is zo'n bollenveld wèl mooi, omdat ons oog in de natuur van onderdeel naar onderdeel gaat. Bijvoorbeeld van een blauwe lucht naar een groep rode tulpen, en dan naar een gele partij. Maar op een kleurenfoto wordt zo'n bollenveld gauw een druk geheel. De mooiste kleurenfoto is die, waarbij we onze ogen de kans geven om rust te vinden bij steeds één kleurelement. Vanaf dat punt zoekt ons oog de foto af en krijgt elk detail de nodige aandacht. Wie dat wil bereiken, zal bij het maken van kleurenfoto's erg zuinig moeten zijn met kleuren. Vaak wordt dat gewoon al bereikt bij het dichterbij komen met de camera, dus zonder „alles" erop te willen krijgen.

„Diepte"

Bij kleurenfoto's en -dia's zorgen bepaalde kleurencombinaties voor diepte. Met bijvoorbeeld een warme kleur (rood of oranje) • op de voorgrond tegenover een koelere kleur (blauw of groen) op de achtergrond.

Blauwzweem

Aan het strand of in de bergen kan het daglicht een teveel aan ultra-violet licht bevatten. Kleurenfoto's en -dia's krijgen er iets blauwigs door, dat alleen maar is te voorkomen door een (kleurloos) UV-filter te gebruiken. Ben UV-filter mag u altijd op de lens laten zitten. Want „baat het niet, dan schaadt het niet".

Hier kopen

Kleurenfilmpjes kopen tijdens een vakantie in het buitenland kan ertoe leiden, dat u later niet tevreden bent over de resultaten. Misschien hebt u filmpjes gekocht, die te lang of te warm zijn bewaard, of gaat het om een mork of soort, dat in ons land niét te krijgen is, zodat ook de ontwikkelcentrales er niet op zijn ingesteld. Misschien of was uw „eigen" vertrouwde merk in het buitenland onvindbaar of veel duurder dan hier.

Hog^e temperaturen

Uw camera werkt graag voor u in het zonnetje, maar bescherm het kleurenfilmpje erin wél tegen de warmte. Hoge temperaturen hebben een nadelige invloed op de kleurkwaliteit. Laat daarom nooit filmpjes achter in het dashboardkastje van een in de zon geparkeerde auto of vlakbij de achterruit. En als uw camera ongebruikt -op een zonovergoten strand ligt, kunt u 'm het beste onder een handdoek of een stapeltje kleuren tegen de zon beschermen.

Stel dat u na de vakantie een dialiefhebber wilt verrassen met 'n plaatje, waarvan u zelf alleen een foto hebt. Of u hebt een 8mm-film opgenomen en zou nu graag van een bepaald beeldje een kleurenfoto willen hebben. Kan dat allemaal? Jazekerl, en voor betaalbare prijzen. Van een foto kunt u dus een dia laten maken, maar ook omgekeerd: van een dia .een foto. Of van een dia nóg een dia om weg te geven (al was het natuurlijk iets goedkoper om, toen u die dia maakte, nóg een keer af te drukken — maar ja, dat is dan iets voor de volgende keer). En zoals gezegd kunt u — sinds vrij kort — uit een smalfilmstrook van een bepaald beeldje een kleurenfoto laten maken, mits dat beeldje voldoende scherp is.

Bij somber weer kunt u heel gemakkelijk toch even het zonnetje laten schijnen tijdens het maken van een opname op korte afstand door... gewoon even te flitsenl

Gauw volschieten.

Een kleurenfilmpje waarmee u al wat opnamen gemaakt hebt, moet u niet te lang (dat wil zeggen: mdanden) in het toestel laten zitten. De kleurkwaliteit van die beelden — die immers nog ontwikkeld moeten worden — gaat er langzaam maar zeker op achteruit. Een ongebruikt filmpje kunt u gerust een. hele tijd bewaren (maar let op de afloopdatum,, die buitenop het doosje is aangegeven!). • Een bollenveld wordt op een kleurenfoto vaak een druk geheel... •HMMH

Wk
O Diagram 1 O Diagram S

(Door L. W. Ch. Ri4jgfrok)

In deze rubriek vragen we opnieuw uw aandacht voor het eindspel. Om uw combinatievermogen in dit gedeelte van de party op te scherpen hebben we een viertal miniaturen b^eengebracht. Zoals u waarsch^nl^k wel weet is een miniatuur oen compositie met maximaal zeven schaven. Het zich veelvuldig oefenen in het oplossen van miniaturen zal zeker uw vindingrijkheid in het eindspel vergrotenl

In het eerste diagram treft u een vrij bekend eindspel van de Fransman Fabre. Winst lijkt voor wit geen haalbare kaart meer nu schijf 29 van zwart op doorbreken staat. Toch haalt hij de volle buit binnen: 1. 38-33, 29x38; Slaat zwart 36x47 dan volgt 33x34 (47xS0) en S5xl4 met winsti 3. 41-37! Nu staat zwart verloren, want op (38-4S) volgt 37-31 (36x37) 48x37 met oppositie!

De tweede stelling is eveneens van Gallische afkomst. P. Bonier liet wit vanuit diagram 3 als volgt winnen: 1. S9-23, 36x38; S. 24-19, 18x29; 3. 16x42, 12-17; 4. 42-37, 17-22; 5. 37-321 Eveneens met winst voor wit.

De laatste twee miniaturen zijn van de Rus Koeperman. (Zie: Dammen met Koeperman, blz. 19S). Ze zijn niet zo erg moeilijk, maar wel heel leuk en erg verrassend. Dus de moeite waard om te onthouden!

Vanuit de stelling van diagram 3 wint wit door: 1. 37-32, 28x37; 2. 48-42, 37x48; 3. 21-17, 48x21; 4. 26x10, 18-23; 6. 10-5, 23-20; 6. 5-28, 29-34; 7. 28-44 met winst. Op dergelijke valletjes moet u in het eindspel altijd bedacht zijn. En we zouden zeggen: probeert u ook zelf eens iets dergelijks uit te halen. Mocht het u lukken (of al eens gelukt zijn...) we houden ons aanbevolen!

De oplossing van diagram 4 berust op een heel bekend slagsysteem: 1. 28-231, 19x48; 2. 17-12, 48x19; 3. 12xlt U ziet wel, dat zich ook in het eindspel heel verrassende situaties kunnen voordoen en dat ook het eindspel nog heel veel mogelijkheden in zich bergt! O Diagram 3 O Diagram 4 sS> MÉMÉMM

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 29 Pagina's

Maak het niet te bont

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 29 Pagina's

PDF Bekijken