Bekijk het origineel

Walcheren krijgt toch een nieuwe brug

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Walcheren krijgt toch een nieuwe brug

2 minuten leestijd

VLISSINGEN — Als de Zeeuwse Statenleden vrijdag a.s. geen bezwaren maken, dan zal het provinciaal bestuur 2,4 miljoen gulden beschikbaar stellen voor de bouw van een half-hoge brug over het Kanaal door Walcheren.

Ongeveer 3'/2 jaar geleden stelden de Staten van Zeeland al 1,9 miljoen ter beschikking in het kader van het vijfjarenplan voor de tertiaire wegen. Het geld was bestemd voor de aanleg van de toeleidende wegen naar de te bouwen brug. Omdat de bouwkosten sinds de toezegging van GS in 1972 niet onaanzienlijk zijn gestegen en de oorzaak van de vertraging niet in de eerste plaats bij de gemeente Vlissingen ligt, hebben GS van Zeeland besloten de toegezegde bijdrage te verhogen tot maximaal 2,4 miljoen gulden. De totale aanlegkosten van de brug bij Vlissingen bedragen 20 miljoen.

De extra bijdrage uit de werkgelegenheidspot was van doorslaggevende aard voor de bouw van de brug. Financiële en sociale moeilijkheden zorgden steeds voor uitstel. Al op 24 november 1972 ging de Vlissingse gemeenteraad in principe akkoord met de bouw van de nieuwe brug, die voor de hoognodige ontlasting van de enige, voor alle verkeer toegankelijke brug, namelijk die bij de keersluis van Vlissingen, zou moeten zorgen. Die brug vormt al tientallen jaren lang een knelpunt in het verkeer van het Midden-Zeeuwse industriegebied, de veerponten, het station en de Vlissingse binnenstad.

Aanvankelijk wilde de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat alleen toestemming geven voor de bouw van de nieuwe brug als de oude, nabij Souburg, zou worden afgebroken. Door. verschillende groeperingen uit de bevolking is er steeds op aangedrongen de bestaande Souburgse brug te handhaven.

Minister Westerterp is van het eerder ingenomen standpunt afgestapt. De brug mag voorlopig als voetgangers- en fietsbrug blijven functioneren.

Mocht het in een later stadium gewenst zijn om de brug te verwijderen (voor de scheepvaart), dan zal ook het belang van het wegverkeer een rol spelen bij de definitieve besluitvorming worden betrokken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 11 Pagina's

Walcheren krijgt toch een nieuwe brug

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 11 Pagina's

PDF Bekijken