Bekijk het origineel

Werkbijeenkomst Unie „School en evangelie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Werkbijeenkomst Unie „School en evangelie"

A CCENT OP HELDRING

3 minuten leestijd

UTRECHT — In de ochtendvergadering van de werkbijeenkomst stichting Unie „School en evangelie" in het jaarbeurscongresgebouw op 19 juni — onder voorzitterschap van K. Elzinga — lag het accent op de herdenking van Otto Gerhard Heldring (overleden op 11 juni 1876). Dr. A. van der Hoeven tekende Heldring als een cultuurmens die dankbaar bepaalde facetten van de renaissance beleefde, maar in zijn diepste gedachte bleef, in de bedding waar wedergeboorte door de Heilige Geest en de spanning tussen zonde en genade centraal stonden.

Het is tegenwoordig zo sprak hij, niet denkbeeldig dat bepaalde facetten van het evangelie worden aanvaard, maar dat de diepste gedachten door de bedding van de renaissance worden geleid waar de mens de belangrijkste plaats inneemt.

Hij wees op de stad Brugge waar ondanks waarschuwingen dat het Zwin verzandde geen maatregelen werden genomen met als gevolg dat het de centrale plaats in West-Europa verloor. Heldring wist een halt toe te roepen waar de verzanding werkelijkheid dreigde te worden.

Aan de op de vergadering aanwezige nazaten van Heldring werd in verband met de herdenking Groen van Prinsterer en Heldring het boekje „Krijgsknechten van zoodanigen veldheer" aangeboden.

Nog een tweetal cahiers over een didactische bezinning (schrijvers W. E. Westerman en dr. A. J. Onstenk) met betrekking tot het godsdienstonderwijs voor het voortgezet onderwijs werden gepresenteerd en toegelicht. Bij monde van ir. J. Bulens werd aandacht gevraagd voor de poging een christelijke academie voor beeldende vorming in het leven te roepen.

Forum

De middagvergadering onder leiding van ds. G. H. van der Woord, werd in beslag genomen door een forum-discussie. Aan de forumleden samengebracht uit de sectoren pedagogiek en godsdienstonderwijs werden diverse vragen, (vaak hartekreten) voorgelegd.

 Hieruit bleek dat er nogal wat verschil in visie is over de christelijke identiteit van het onderwijs, de aanpak van het godsdienstonderwijs op scholen en dè vaak geringe betrokkenheid daarbij van de leerkrachten.

Duidelijker dan ooit werd op deze vergadering door vraagstellers onderstreept dat het er niet alleen om gaat de tegenstellingen aan te geven maar juist en dat op een korte termijn, om het handvat aan te reiken voor de praktische aanpak van de doelstellingen van het godsdienstonderwijs. Vooral in een tijd waar een socialistische visie zich op onderwijsgebied baan breekt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Werkbijeenkomst Unie „School en evangelie

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken