Bekijk het origineel

Auto contra openbaar vervoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Auto contra openbaar vervoer

3 minuten leestijd

In Nederland gebeuren rare djijg-e^dat weet iedereen. Eén van die vreemde dingen is de str\fdaie woedt tussen de auto en het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer zou in deze str\jd allang het onderspit hebben ged^olven, als niet de regering te hulp was gesprongen met in de miljoenen lopende subsidies.

Het openbaar vervoer lijdt namelijk grote verliezen, bij de Nederlandse Spoorwegen alleen al - was dat in 1975 ƒ 730 miljoen. 3,5 miljoen gulden hiervan werd besteed aan publiciteitskosten in het gevecht tussen auto en N.S. Door wie deze tekorten allemaal betaald worden? Door de auto. De motorrijtuigenbelasting die door de autobezitters wordt betaald, komt allang niet meer alleen ten goede aan de wegen. Van de belastinggelden die nog bij Verkeer en Waterstaat terecht komen, verdwijnt een kwart (1,6 miljard gulden!) in de subsidie voor het openbaar vervoer. Dit betekent dat u elke dag 1,30 aan het openbaar vervoer uitgeeft nog voordat u wakker wordt.

De auto is voor de regering een enorme bron van inkomsten en een gewillige melkkoe. Maar hierdoor wordt de autoverkoop niet minder. Integendeel, in 1975 werden bijna een half miljoen nieuwe auto's verkocht. In 1990 zullen er ongeveer zes miljoen auto's in ons land rondrijden, bijna twee keer zoveel als tegenwoordig. De mensen geven veruit de voorkeur aan de auto als vervoermiddel. En toch is de regering van plan om zo weinig mogelijk nieuwe wegen aan te leggen, terwijl wel miljoenen guldens zullen worden uitgegeven om de verliezen van het openbaar vervoer te betalen. plan opgesteld, dat de auto helemaal uit de stad zal verbannen.

Volgens het plan komen er nog voor 1980 nieuwe lijnen voor het openbaar vervoer, betere aansluitingen aan N.S.-stations, meer • Het openbaar vervoer t/rengt de reizigers op een plaats waar ze niet moeten ziin. bussen en vrije tram- en busbanen. Om de milieuvervuilende auto te weren wordt het aantal parkeerplaatsen drastisch beperkt. Het aantal langparkeerplaatsen wordt waardoor men makkelijker en sneller door het verkeer kan fietsen. Hiervoor worden de rijbanen voor de auto's verkleind. De N.S. leden in 1975 een verlies yan 730 miljoen gulden.

Het openbaar vervoer is aan bepaalde routes gebonden, de reizigers moeten soms lang wachten in kille, donkere wachtkamers of op tochtige perrons. Iemand die per openbaar vervoer reist, moet meestal vertrekken van een plaats waar hij niet woont en komt aan op een plaats waar hij niet wezen moet. Daarentegen is de auto een snel en praktisch vervoermiddel dat te allen tijde klaar staat.

Vrijheid

De auto betekent voor de mens een groot stuk vrijheid, het geeft hem de mogelijkheid zelf te beslissen wanneer en waarheen men op reis gaat. Het vervoert miljoenen mensen die in een andere omgeving een welverdiende rust zoeken, en dat op een snelle en comfortabele wijze.

In de mens leeft een sterke vrijheidsdrang. Men wil vrij zijn van een binding aan plaats of tijd en men wil zich vrij kunnen bewegen. En daarom zal de auto blijven bestaan en het winnen van het openbaar vervoer ondanks de dure benzine, wegenbelasting en verzekering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Auto contra openbaar vervoer

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken