Bekijk het origineel

Autolak in poedervorm

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Autolak in poedervorm

2 minuten leestijd

General Motors experimenteert momenteel met een systeem om auto- koetswerken te lakken met poederverfin plaats van met de gewone vloeibare oplossing. Het gaat hier één van de research-inspanningen van General Motors, waarmee konstrukteut de industriële verontreiniging en de afnemende energie- voorraad wil opvangen. General Motors doet deze proefnemingen met de bedoeling de verdamping van verfoplosmiddelen de spuitcabines en de moffelovens reduceren of volledig te elimineren. Het zou inderdaad mogelijk zijn verdampingen uit te schakelen, indien men tot een praktisch procédé van het poederschilderen kon komen. Het „poederen" van wagens betekent verder een besparing op de aardgasconsumptie, althans in koudere streken. Bijna de helft van het aardgasverbruik van in de noordelijke gebieden van de Verenigde Staten gelegen fabrieken bijvoorbeeld, de winterperiode bestemd voor voorverwarming van de luchttoevoer in de spuitinstallaties..

Het nieuwe systeem vereist veel minder lucht tijdens het aanbrengen van de verf en zou daarom het aardgasverbruik aanzienlijk doen dalen. Bovendien kan de overtollige hoeveelheid verstoven verf na de behandeling teruggewonnen worden in de vorm van droog poeder en misschien zelfs opnieuw worden gebruikt, als de kleurechtheid verzekerd kan blijven. General Motors concentreert zich op de ontwikkeling van automatische systemen, die het mogelijk maken tot 80 pet. van de verflaag op de wagens aan te brengen, terwijl de overige SO pet. met een met de hand bediend systeem van poederverstuiving kan worden {^gewerkt. Dit laatste apparaat is in de Verenigde Staten reeds op de markt.

Momenteet test General Motors twee automatische poederverfverstuivers. De eerste zal dienen om verf van één kleur te spuiten, met de mogelijkheid tot terugwinning en ,opnieuw gebruiken van het overtollige poeder. De tweede zou tot acht verschillende kleuren kunnen verstuiven, waarbij binnen zes seconden van kleur veranderd zou kunnen worden. Bij dit laatste systeem zou het echter niet mogelijk zijn het overschot van deze acht gemengde kleuren opnieuw te gebruiken. Beide concepten zijn in ieder geval technisch realiseerbaar gebleken. Uitgebreide studies, in de vorm van produktietests, zullen echter nodig zijn vooraleer men definitief vastlegt welk concept het meest praktisch is voor de serieproduktie. Ook een combinatie van de twee systemen kan daardoor in aanmerking komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Autolak in poedervorm

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken