Bekijk het origineel

Veel comfort en rijplezier met de Simca 1307

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Veel comfort en rijplezier met de Simca 1307

4 minuten leestijd

Een g^eheel nieuwe limousine, vi^'^ zitplaatsen, een ft>aai geprofileerde carrosserie, een moderne vormgreving:, voorxpielaandr^ving', zes zijruiten en een ruime achterdeur. Dat z^n de meest opvallende eigrenschappen van de Simca 1307 en 1308, onlang^s uitgreroepen tot auto van het jaar. Een uitverkiezing waar we ons, na een week langr in de Simca 1307 6LS te hebben grereden, geheel mee Inumen verenigen.

De dwarsgeplaatste motor wordt geleverd met twee verschillende cilinders 1294 cc en 1442 cc. De 1294 cc motor wordt geleverd in twee uitvoeringen: met 1 enkele carburateur (1307 GLS) en met 3 dubbele carburateurs (1307 S). De 1442 co motor vindt vooral zijn grondslag in de proefnemingen die hiermee zijn gedaan tijdens rally's. De drie genoemde uitvoeringen leveren respektievelijk 68, 82 en 85 DIN-pk en drijven de voorwielen aan. De motor van de Simca 1307 GLS loopt vrij geruisloos. Wat het verbruik betreft het volgende: bij een constante snelheid van 90 km/u loopt de 1307 GLS 1 liter op ongeveer 14,6 km; bij 120 km/u 1 liter op 11,1 km en bij stadsverkeer 1 liter op b^na 9,6 km. De acceleratietijden die de fabriek opgeeft zijn de volgende: van O tot 100 km/u in 16,3 seconden.

Prettig

Het rijgedrag van de 1307 is erg prettig. Er is mede door een goede gewichtsverdeling over de assen sprake van een stabiele wegligging en een uitstekende koersvastheid. Ook bij hoge snelheden is de wagen weinig zijwindgevoelig. De besturing is licht en exact. Het kleine mm) ligt prettig in de hand en is origineel van vorm. Het zicht vanuit de wagen is uitstekend. Zowel opzij als voor en achter is er voldoende glasoppervlak (in totaal niet minder dan 2,75 m2). De ruitewissers (twee snelheden) zijn voorzien van brede veegvlakken en zorgen voor voldoende zicht ingeval van sneeuw of regen. Bij avond was het prettig de invalshoek van de koplampen zelf te kunnen instellen naar gelang de belasting van de auto.

De Simca 1307 en 1308 zijn uitgerust met schijfremmen vóór en trommelremmen achter. De remmen hebben slechts een lichte druk nodig om een maximum aan remkracht weer te geven. In het dashboard is een verklikker ingebouwd voor het wegvallen van de druk. Bovendien handhaaft een remdrukverdeler, die verbonden is met de achterwielophanging, het overwicht van de remkracht op de voorwielen in bochten en bij sterke snelheidsvermindering.

Zowel voor- els achterin de 1307 is er sprake van voldoende ruimte voor de passagiers. Achter de achterbank is nog eens een kofferruimte van 306 dm3. Een ruimfte die nog aanzienlijk vergroot kan worden als men de achterbank neerklapt.

Interieur

Het interieur is modem uitgevoerd en luxueus te noemen. Er zijn nergens uitstekende' delen en alles is bekleed met soepel materiaal dat schokabsorberend werkt. De vorm en de „zit" in de stoelen is uitstekend. Ook op de lange afstand merkten we weinig van vermoeidheid. De kontrole-instrumenten zijn zo geplaatst dat ze (mede door de bijzondere vorm van het stuurwiel) gemakkelijk afleesbaar zijn. Alle lampjes zijn voorzien van gemakkelijk te herkennen symbolen. De dashboardverlichting kan door middel van een regelbare weerstand geregeld worden. De bedieningshandels zijn 's nachts verlicht. Niet alleen aan comfort is veel aandacht besteed bij de Simca 1307 en 1308, maar ook de veiligheid kreeg ruimschoots de aandacht van de Franse automobielfabrikant. Alle geldende Europese voorschriften op het gebied van de veiligheid werden in de wagen verwerkt.

De benzinetank (60 liter) is geplaatst onder de bodem van de kofferruimte, tussen de achterwielen, beschermd tegen botsingen aan de achterzijde. Het reservewiel is in een frame geplaatst onder de bodem van de kofferruimte tussen de benzinetank en de achterzijde van de auto. Bij een eventuele botsing verdwijnt het reservewiel onder de benzinetank, zonder, deze te beschadigen. Resumerend kunnen we stellen dat de Simca 1307 een wagen is met bijzonder goede rijeigenschappen, veel ruimte en comfort. En wie van een moderne lijn houdt, gekoppeld aan veel luxe kan bij zijn keuze moeilijk de 1307 ontlopen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Veel comfort en rijplezier met de Simca 1307

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken