Bekijk het origineel

Garagebedrijf H. Broekhuis B.V. ziet de toeicomst niet donicer in

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Garagebedrijf H. Broekhuis B.V. ziet de toeicomst niet donicer in

5 minuten leestijd

In Ermelo zUn verschillende graragrebedryven. Eén daarvan is Garagre Broekhuis B.V. Wanneer we naar de heer Broekhuis vragren bl^kt deze man hier echter helemaal niet te z^n. De directeur waarmee we zitten t e praten heet Willem Remyn.

Hoe kan dat? De heer Remijn vertelt ons dat hij eerst onderwijzer is geweest. Op een goede dag liep hij tegen de dochter van Broekhuis op, waaruit een geluk•kig huwelijk voortvloeide. De heer Broekhuis, die al 40 d, 50 jaar een garagebedrijf in Bameveld had, wilde een fUiaal starten in Ermelo en Willem kon daar meteen als bedrijfsleider beginnen. Dat was zo'n zes jaar geleden. Sedert die tijd is het hem niet slecht gegaan. Begonnen als heel klein bedrijf is Broekhuis B.V. alngzamerhand uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf. De zoon van de heer Broekhuis leidt de garages in Bameveld en samen met de heer Remijn zijn zij direkteur van Broekhuis B.V.

Geen autosleutelaar

Van het eerste begin was Broekhuis al Daf-dealer, in 1972 kreeg Willem Remijn in Ermelo er het Feugeot-dealerschap bij en sinds 1 januari van dit jaar is hij ook Volvo-dealer. Maar de heer Remijn is geen fanatieke auto-sleutelaar. „Ik ben helemaal geen automan" zegt hij, „wat autotechniek betreft heb ik twee linkse handen. Mijn hobby is postzegels verzamelen. Maar ik geloof dat het voor een bedrijfsleider belangrijker is dat hij balansen kan lezen en rapporten van accountants en dat hij gesprekken kan hebben met zijn personeel, kortom, dat hij een bedrijf kan „runnen". Maar het is mij om het even of ik nou een horlogewinkel of een garagebedrijf heb."

Niet bi^ brood alleen

We hadden eigenlijk verwacht dat we iemand zouden aantreffen die diep in de zorgen zou zitten wegens de slechte economische . omstandigheden en die zijn werk vervelend zou vinden. Maar dat viel anders uit. „Ik wilde altijd al het bedrijfsleven in en ik vind het mooi werk. Ik heb momenteel 26 man personeel in dienst, maar daar komt heel wat voor kijken, dat hou je niet voor mogelijk. En als je de aanslagen van de GAK krijgt, dan lopen je de rillingen over de rug. Maar als ik 's maandagsmorgens begin, dan moet ik gewoon verder. Stilstand is achteruitgang. En daarom ga ik ook uitbreiden naar Harderwijk. Trouwens, je voelt de verantwoording ook steeds meer die je hebt, 25 werknemers kun je niet zomaar op straat zetten; ze zijn getrouwd en hebben kindegelukren. Ik heb zelf ook vier kinderen, en dan voel je de verantwoording ook steeds groter worden, 's Zondags kom ik pas tot rust en dan vraag ik me wel eens af waar ik eigenlijk mee bezig ben. J e bent overdag zo druk bezig dat je geen tijd meer hebt om na te denken over wat eigenlijk de zin van het leven is". Willem Remijn is een harde werker die echter begrijpt dat er meer is, en dat de mens bij brood alleen niet leeft. Hij adkindeverteert in 't RD meer uit principe dan dat hij er wat van verwacht en toch valt dat soms heel anders uit. Wonderlijk.

Goede toekomst

En hoe ziet de toekomst er uit, zal er nog goed verkocht worden? „Beslist" zegt de heer Remijn, „dat is geen enkel probleem. Men verwacht dat er tot 1990 nog twee miljoen auto's bij zullen komen en daar zal ik beslist ook wel een graantje van meepikken". Waaraan dankt uw bedrijf zo'n goede naam? „Toen ik hier naar Ermelo gingi zei mijn schoonvader tegen admij: Willem, je moet eerlijk blijven en service verlenen. Nou, dat heb ik gedaan. De eerste auto verkopen is geen kunst, maar als je aan dezelfde man een tweede wilt verkopen, dan moet je echt wel service verlenen. En als iemand mij niet vertrouwt, dan hoeft hij hier geen auto te kopen". Hebt u een bepaalde verkooptechniek? „Als je iemand een auto verkoopt, dan moet je je mond houden, je moet luisteren. De klant moet zeggen wat hij wil".

Energ'iecrisis

De energiecrisis in 1973 was voor Broekhuis B.V. een even grote verrassing als voor iedereen. Door de lange levertijden vlak voor de crisis had de heer Ee-mijn al vele auto's besteld die juist midden in de crisis aankwamen. „Het hele terrein stond vol nieuwe auto's" zegt hij, „maar een gezond bedrijf moet zo'n klap kunnen overleven. In 1974 hebben we het ruimschoots ingehaald".

Reparaties

De kosten van het autorijden nemen steeds toe. Maar toch merkt de heer Remijn niet dat de mensen zelf hun auto's gaan repareren. De Daf-rijders zijn vaak mensen die maar 10.000 kilometer per jaar rijden en dan hoeft de auto niet zo vaak in de werkplaats te komen. De Peugeot- rijders zijn meestal beroepsrijders en vertegenwoordigers die veel kilometers maken en die hun auto op kosten van de baas laten nakijken. Met Volvo heeft de heer Remijn nog niet zoveel ervaring. Het valt hem wel op dat de meeste mensen hun auto vlak voor de grote vakantie een grote beurt laten geven omdat ze dan naar het buitenland willen. Ze moeten dan ook niet raar opkijken als zo'n beurt meer dan normaal gaat kosten. Het is even duur om de auto regelmatig na te laten kijken. Welke auto verkoopt u het meest? „Dat is de Peugeot 504 (vanaf ƒ 16495,—). Het is niet de goedkisopste wagen, maar hij biedt ontzettend veel. Vooral voor mensen die veel bij de weg zitten en lange afstanden moeten rijden is het een ideale wagen".

Ondertussen hebben we al veel langer gepraat dan Willem Remijn ooit nodig zou hebben om een auto te verkopen. Maar hoewel er ontzettend veel over auto's en het garagebedrijf te praten valt, is het al erg laat en de heer Remijn heeft trouwens nog niet eens tijd gehad om te eten. Na een stevige handdruk stappen we op

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Garagebedrijf H. Broekhuis B.V. ziet de toeicomst niet donicer in

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken