Bekijk het origineel

Prettig:

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Prettig:

2 minuten leestijd

De dwarsgeplaatste motor wordt geleverd met twee verschillende cilinders 1294 cc en 1443 cc. De 1294 cc motor wordt geleverd in twee uitvoeringen: met 1 enkele carburateur (1307 GLS) en met 2 dubbele carburateurs (1307 5). De 144S cc motor vindt vooral zijn grondslag In de proefhemingen die hiermee zijn gedaan tijdens rally's. De drie genoemde mtvoeringen leveren respektievelijk 68, 82 en 85 DIN-pk en drijven de voorwielen aan. De motor van de Simca 1307 GLS loopt vrij geruisloos. Wat het verbruik betreft het volgende: bij een constante snelheid van 90 km/u loopt de 1307 GLS 1 liter op ongeveer 14,5 km; bij ISO km/u 1 liter op 11,1 km en bij stadsverkeer 1 liter op bijna 9,6 km. De acceleratietijden die de fabriek opgeeft zijn de volgende: van O tot 100 km/u in 16,3 seconden.

Het rijgedrag van de 1307 is erg prettig. Er is mede door een goede gewichtsverdeling over de assen sprake van een stabiele wegligging en een uitstekende koersvastheid. Ook bij hoge snelheden is de wagen weinig zijwindgevoelig. De besturing is licht en exact. Het kleine stuurwiel (een diameter van slechts 383 mm) ligt prettig in de hand en is origineel van vorm.

Het zicht vanuit de wagen is uitstekend. Zowel opzij als voor en achter is er voldoende glasoppervlak (in totaal niet minder dan 2,75 m2). De ruitewissers (twee snelheden) zijn voorzien van brede veegvlakken en zorgen voor voldoende zicht Ingeval van sneeuw of regen. Bij avond was het prettig de invalshoek van de koplampen zelf te kunnen instellen ' naar gelang de belasting van de auto.

De Simca 1307 en 1308 zijn uitgerust met schijfremmen vóór en trommelremmen achter. De remmen hebben slechts een lichte druk nodig om een maximum aan remkracht weer te geven. In het dashboard is een verklikker ingebouwd voor het wegvallen van de druk. Bovendien handhaaft een remdrukverdeler, die verbonden is met de achterwielophanging, het overwicht van de remkracht op de voorwielen in bochten en bij sterke snelheidsvermindering.

Zowel voor- als achterin de 1307 is er sprake van voldoende ruimte voor de passagiers. Achter de achterbank is nog eens een kofferruimte van 306 dm3. Een ruim

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Prettig:

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken