Bekijk het origineel

Op een luchtkusen naar Engeland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Op een luchtkusen naar Engeland

9 minuten leestijd

Vele wegen leiden naar Engeland, maar verreweg de snelste is die van Hoverlloyd: per luchtkussenvaartuig over Het Kanaal — in veertig minutep van Calais naar Ramsgate met' een snelheid van een kjeine honderd kilometer per uur.

Sinds de opening van de dienst in 1969 heeft Hoveriloyd — dochtermaatschappij van de Zweedse Broströmgroep — meer dan vijf miljoen passagiers vervoerd. Dat komt neer op een aandeel van dertig procent in het totale korte Kanaal- verkeer. De prognoses voor de komende twaalf tot vijftien jaar illustreren de verwachte grei: tegen die tijd zullen hovercrafts (de naam die de Engelse fabriek aan het luchtkussenvaartuig, heeft gegeven) tenminste vier keer zoveel passagiers en auto's over Het Kanaal brengen dan thans!

Populair

De cijfers zijn er het bewijs van dat de Hoverlloyd-dienst in betrekkelijk korte tijd populair is geworden bij Engelse en Westeuropese toeristen, die snel en goedkoop de overtocht over het smalste gedeelte van Het Kanaal willen maken. De uitslag van een enquête door een Engels consumententijdschrift bevestigd de gunstige ,,mondreclame" voor Hoverlloyd. De dienst wordt de „meest gevraagde en gunstigste reisgelegenheid tussen Engeland en het Continent" genoemd. Pluspunten kregen vooral de ,,Hoverports" in Calais en Ramsgate voor de snelle afhandeling en de korte tijdsduur van de overtocht.

Een hovercraft is geen schip en geen vlieftuig; hij is een combinatie van beide. Daarom spreken ze bij Hoverlloyd ook over ,,vlaren" — een beetje vliegen en een beetje varen. Maar wie per luchtkussen" over Het Kanaal is gezet, houdt het toch het meest op een luchtverbinding.

Zwevend

De overtochten worden vluchten genoemd (22 keer per dag heen en weer), de hovercraft zweeft op een luphtkussen over het water en wordt voortgestuwd door vier vliegtuigmotoren; de brug is een cockpit, het roer is een stuurknuppel, de zitplaatsen (maximaal 280) zijn vliegtuigstoelen en de informatie van de „captain" tijdens de reis lijkt precies op die en een vliegtuig. De drie officieren zorgen voor de enige relatie met de zee; gezagvoerder, stuurman en navigator zijn afkomstig van de koopvaardij.

Afhankelijk van de plaats van vertrek neemt de autorit naar Calais (via Breda, Antwerpen, Gent, Lille en Duinkerken) circa vier uur in beslag. Daar staat tegenover dat wie voor de Hoverlloyd-dienst kiest, voordelig naar Engeland reist. De automobilist betaalt alleen voor het vervoer van zijn wagen (er is accommodatie voor 37 auto's); de bestuurder en maximaal vier inzittenden — met ander woorden: het héle gezin — gaan gratis mee!

Sensatie

 Juist omdat de overtocht een ,,cocktail" is van vliegen en varen is de kennismaking met de hovercraft een sensatie. Bij rustig weer vliegt hij met het comfort van een jet (belastingvrije drankjes aan boord) over het gladde wateroppervlak. Bij windkracht vier en meer is de overtocht minder aangenaam; de reis is dan te vergelijken met een rit in een autobus over Belgische kasseien. Overigens, er moet heel wat gebeuren, voordat Hoverlloyd zijn diensten annuleert. Dat gebeurt pas bij windkracht negen. Het komt er dus op neer dat er slechts enkele dagen per jaar niet wordt „gevlogen".

Het groeiende passagiersaanbod heeft de directie.van Hoverlloyd. "gebracht töt Ifet'b'esMrt een vierde" hovercraft te bestellen -r evenals de drie in dienst zijnde Hovercrafts een SRN 4, de grootste ter wereld. Met de vlootuitbreiding is een investering van vijf miljoen pond sterling gemoeid. De constructeurs van British Hovercraft Corporation op hei eiland Wight hebben opdracht gekregen om de grootste aandacht te besteden aan het comfort in de nieuwe hovercraft, die in 1977 in dienst wordt gesteld. ,,Nummer vier" brengt het aantal retourreizen per dag op 27 in het hoogseizoen.

Toegangspoort

Ook de nieuwe hovercraft wordt uitgerust met vier vliegtuigturbine- motoren (Rolls Royce) van elk 3400 pk; de motoren hebben twee taken: ze zorgen voor de opwekking van het luchtkussen onder de hovercraft en ze leveren het vermogen voor de voortstuwing.

Ramsgate is de toegangspoort van een aantrekkelijk, maar nog niet helemaal door het toerisme ontdekt vakantiegebied: zuid-oost-Engeland. Het omvat de graafschappen Kent („de tuin van Engeland"), Surrey en Sussex, die zich uitstekend lenen voor een tweede vakantie of als een pleisterplaats tijdens een langere vakantiereis. Daar draagt ook het natuurlijke decor toe bij: een prachtig natuurgebied met heuvels, bossen, heide, oude stadjes en vele historische monumenten.

 Voor de Nederlandse vakantieganger is het óók aantrekkelijk dat Engeland een „goedkoop" land is geworden. Dat geldt zeker voor de prijzen in restaurants en hotels, die voor onze begrippen beslist laag zijn. En bovendien: de kans op redelijk goed weer in dit gedeelte van Engeland is groot - óók in het voor- en naseizoen.

Een vakantie in zuid-oost-Engeland is eenvoudig te combineren met een „paar dagen Londen". De Britse hoofdstad is met Ramsgate verbonden -via een brede autoweg (M2)i dei afstand bedraagt ongeveer 120 kilometer.

Vrijwel elk reisbureau maakt reserveringen voor een overtocht met Hoverlloyd; het verdient wél aanbeveling om in het zomerseizoen te bespreken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Op een luchtkusen naar Engeland

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken