Bekijk het origineel

Voorhaven IJmuiden is niet gewenst

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Voorhaven IJmuiden is niet gewenst

Inspraakgroepen stellen:

2 minuten leestijd

AMSTERDAM — Alle groepen in de IJmond en Zuid-Kennemerland, die hebben deelgenomen aan de éérste fase van de inspraak rond de eind vorig jaar door G.S. van Noord-Holland uitgebrachte nota over de toekomst van het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied, hebben zich uitgesproken tegen aanleg van de voorhaven bij IJmuiden.

De meerderheid van de groepen in de Zaanstreek is eveneens tegen. Van de inspraakgroepen uit Amsterdam hebben zich enkele over deze kwestie uitgesproken. Een meerderheid hiervan is voorstander van de voorhaven.

Dit blijkt uit een verslag van de inspraakprocedure, die gelijk met het uitbrengen van de nota is begonnen. Er werden veertig groepen van belangstellenden gevormd, terwijl er bovendien eenzelfde aantal zelfstandige groeperingen (actiegroepen, afdelingen van politieke partijen, vrouwenorganisaties enz.) bij de inspraak betrokken was. In eerste instantie is in de verschillende regio's gesproken over de voorhaven. Hoogovens, Schiphol/tweede nationale luchthaven en over wonen, werken en verkeer.

Hoogovens

Een uitbreiding van de produktiecapaciteit van de Hoogovens tot U miljoen ton per jaar (thans ca 5,4 mln ton) wordt door de groepen in IJmond aanvaardbaar geacht, mits binnen het huidige terrein en onder strenge voorwaarden.

De meeste deelnemers in Amstedam wijzen een uitbreiding boven acht miljoen ton af. Alle groepen uit Zuid-Kennemerland en de „insprekers" uit IJmond, die zich met de luchthavenproblematiek hebben beziggehouden, zijn tegen drooglegging van de Markerwaard en de aanleg van een tweede nationale luchthaven daar. Een grote meerderheid is voor draaiing van de vierde Schipholbaan en tegen aanleg van een vijfde baan. De helft van de groepen uit Amsterdam wil Schiphol op 8 à 10 miljoen passagiersbewegingen per jaar bevriezen. De andere helft accepteert uitbreiding tot 17 miljoen bewegingen. Drie van deze groepen vinden, dat daarvoor een vijfde baan mag worden aangelegd.

Alle inspraakgroepen menen, dat de afstand tussen wonen en werken te groot dreigt te worden als men huisvesting in Alkmaar, Hoorn, Purmerend en Almere blijft stimuleren. Er wordt gepleit voor een concentratie van woningen in de huidige stedelijke gebieden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Voorhaven IJmuiden is niet gewenst

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken