Bekijk het origineel

De baby van Ford

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De baby van Ford

5 minuten leestijd

Eindelijk heeft Ford een mini-auto gelanceerd. Jarenlang was men van mening dat de kleine auto's langzamerhand zouden verdwijnen door de stagende welvaart. Toen dat niet zo bleek te zijn, ging men snel aan het ontwikkelen van een kleine auto. die nu gereed is om het autostrijdperk binnen te treden. Zal hij het kunnen opnemen tegen een volkswagen Golf, een Kadett City of een Fiat 127? Op de testbaan van de Ford-fabriek te Amsterdam hebben we reeds met de Fiësta kennis gemaakt. Onze indrukken vindt u hieronder. <br />

Het instappen in de Fiësta is gemakkelijk, de zit achter het stuur is prima en de instnunenten zijn goed afleesbaar. Hierin verschilt de Fiësta niet van zijn concurrenten. Maar het verschil begint wanneer men plaats neemt op de achterbank. Hier zit men namelijk ruim, en dat is iets dat van andere kleine auto's niet gezegd kan vorden. Het nadeel van kleine auto's is dat ze klein zijn en dat merkt men  juist op de achterbank. In de Fiësta echter niet. De achterbank kan gemakkelijk naar voren geklapt worden zodat een grote bagageruimte ontstaat die door de tot aan de bumper reikende derde deur gemakkelijk bereikt kan worden. Onder de bagageruimte bevindt zich het reservewiel en verder nog een geheim opbergvak. Doet men de motorkap open, die aan de voorkant scharniert, dan ontdekt men een dwarsgeplaatste 4-cilinder motor van 957 cc die 45 Din pk levert. Er is ook een 1117 cc motor leverbaar die 53 pk levert. Later komt er misschien nog een 1300 cc motor bij. De motor is ontwikkeld uit de Escort-motor en dus door en door betrouwbaar.

Weggedrag

De Fiësta heeft een voorwielaandrijving en radiaalbanden. Dat dit voor een goede wegligging zorgt merkten we in de scherpe bochten op de testbaan waar de Fiësta aan de weg leek te kleven. De versnellingsbak is gemakkelijk te bedienen en de acceleratie is voortreffelijk; in de tweede versnelling zaten we al zo op 80 km. De vierde versnelling is eigenlijk een „overdrive" wat voor minder benzineverbruik zorgt. De topsnelheid is 135 km/u. Wie dan plotseling moet remmen kan volledig op de remmen vertrouwen, want de Fiësta remt als een locomotief. Na zo'n noodstop rijdt de Fiësta weer vrolijk verder. Alles aan deze wagen is trouwens vrolijk. De wagen ziet er van binnen en van buiten prettig uit door de goede vormgeving en de fleurige kleuren.

Uitvoeringen

De Fiësta is in vier uitvoeringen leverbaar; de Fiësta, Fiësta L, Fiësta S en Fiësta Ghia. De Fieëta is het kaalste model, maar toch reeds standaard uitgerust met radiaalbanden, gelaagde voorruit en drie-punts veiligheidsgordels. De Fiësta L is nog wat luxer met o.a. verstelbare rugleuningen en achterruitverwarming. De Fiësta S is de snelste, met een 1117 cc motor, sportieve strepen op de flanken, en een chic gestreepte bekleding op de stoelen. De Ghia is erg luxueus met o.a. een rozenhouten instrumentenpaneel. Verder zijn er nog vele extra's te krijgen zoals een doorzichtig open dak, dat men bij andere kleine auto's vergeefs moet zoeken.

Besparing

De Fiësta verschilt ten eerste van zijn concurrenten door z'n ruimte binnenin en ten tweede door zijn lage onderhoudskosten. Een speciaal „denkers-team" van Ford heeft uitgedokterd hoe het onderhoud goedkoper kon worden. En met succes; de servicekosten werden met 35 procent op drastische wijze verlaagd. Enkele gebruikelijke reparaties hoeven bij deze wagen nooit meer te worden uitgevoerd. De koppeling en de remmen zijn zelf-regelend en behoeven dus geen onderhoud. De olie in de versnellingsbak en in de stuurinrichting hoeven nooit te worden ververst.

Omdat de lonen gestegen zijn is het ook belangrijk dat de tijd, die nodig is voor de citvoering van de service-werkzaamheden, wordt verminderd. Daarom kunnen bij de Fiesta de achter-rem-voeringen worden gecontroleerd op slijtage zonder dat de wielen en trommels behoeven te worden verwijderd. Dit bespaart in het algemeen tot 1 uur werk. Het deksel van de luchtreiniger kan door middel van klemveren worden aangebracht, hetgeen.slechts een paar seconden in beslag neemt. De achter-schokdempers zijn gescheiden van de spiraalveer, waardoor vervanging veel eenvoudiger is geworden. En het uitlaatsysteem is onder de achteras geleid, waardoor vervanging veel goedkoper werd gemaakt.

Bereikbaar

Ook heeft men geprobeerd het benzineverbruik zoveel mogelijk terug te brengen. Daarom werd voor de auto een zo gunstig mogelijke vormgeving ontworpen met spoilers aan voor- en achterzijde. Bovendien heeft men een speciale aërodynamische grille ontwikkeld die bij hoge snelheden de lucht naar boven leidt zodat de auto vaster op de weg komt te liggen en de luchtweerstand nog kleiner wordt. Ford heeft op deze grille patent aangevraagd.

Tijdens het ontwikkelen van de auto was het een probleem welke naam de baby moest krijgen. Men dacht aan Bravo, Bambi of Fiësta. Misschien zou de naam van een bekende Duitse wintersportplaats bij het publiek in de smaak vallen. Een grappenmaker stelde toen de naam Garmischpartenkirchen voor. Aangezien deze naam de hele achterzijde van de auto wel zou bedekken, werd tenslotte gekozen voor Fiësta, een naam die bij alle nationaliteiten aanslaat.

Conclusie

De Ford Fiësta is een buitengewoon fijn wagentje met binnenruimte die men bij zijn concurrenten niet aantreft. De prijs zal tussen de tien- en elfduizend gulden komen te liggen; een grote uitgave in het begin, maar de lage onderhoudskosten maken dat later weer goed. Hoewel de Fiësta een volslagen nieuweling is, zullen zijn goede eigenschappen en het vertrouwde Ford-embleem zeker voor een groot koperspubliek zorgen. Vanaf 3 september is hij in Nederland overal te koop.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 19 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

De baby van Ford

Bekijk de hele uitgave van maandag 19 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken